رئیس شرکت واکسن‌سازی مدرنا با ادعاهای خفیف‌تر بودن بیماری ناشی از سویه‌ی اومیکرون مخالفت کرد و گفت ممکن است افراد همزمان به هر دو سویه‌ی دلتا و اومیکرون کرونا آلوده شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین دکتر پل برتون، مدیر ارشد پزشکی شرکت واکسن‌سازی آمریکایی مدرنا در صحبت با نمایندگان کمیته علم و فناوری مجلس عوام انگلیس درباره ادعاهایی که عمدتا از آفریقای جنوبی درباره خفیف‌تر بودن بیماری اومیکرون می‌شود، هشدار داد.

او گفت:‌«من فکر نمی‌کنم که اومیکرون گونه‌ای خفیف‌تر و کمتر شدیدتر از ویروس فعلی باشد.»

برتون گفت بر خلاف این نظر که سویه‌ی اومیکرون جای سویه‌ی دلتا را خواهد گرفت و به سویه غالب بدل خواهد شد، به نظر او این دو سویه همراه هم وجود خواهند داشت و اومیکرون می‌تواند بیماری شدیدی ایجاد کند، در حالیکه همچنان در پس‌زمینه سویه‌ی دلتا هم فشار خود را ادامه می‌دهد.

برتون گفت:‌«این وضعیت ممکن است منجر به وضعیتی شود که یک فرد همزمان با هر دو سویه‌ی ویروس دچار عفونت شود... و به این ترتیب فرصتی برای تحول و جهش بیشتر کروناویروس فراهم شود که وضعیتی بسیار نگران‌کننده است.»

برتون گفت گرچه نباید وحشت‌زده شد و در حال حاضر وسائل زیادی برای مقابله با کرونا وجود دارد و در حال حاضر پس از دو سال دانش بسیار بیشتری درباره ویروس داریم، اما «به نظر من اومیکرون تهدیدی واقعی است.»

برتون به داده‌های  به دست آمده از آفریقای جنوبی اشاره کرد که با وجود پشت سر گذاشته شدن موج شیوع کرونای دلتا در هفته‌های اخیر دوباره حدود ۱۵ درصد از افراد بستری‌شده به بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یو فرستاده شده‌اند، یعنی مشابه همان میزانی که در اوج موج کرونای دلتا در ماه اوت (مرداد) به این بخش فرستاده می‌شدند.

او گفت:‌«گرچه خوشبختانه میزان مرگ و میری که در حال حاضر می‌بینیم، پایین‌تر است، به نظر من ویروس کرونای اومیکرون ویروسی قابل و بیماری ناشی از آن شدید است.»

دولت انگلیس این هفته سطح تهدید کروناویروس را در این کشور را از سطح ۳ به سطح ۴ بالا برد. در مقیاس پنج‌سطحی که در انگلیس به کار می‌رود، سطح پنج که بالاترین سطح است به معنای آن است که نظام مراقبت بهداشتی در آستانه از پا درآمدن در برابر شیوع بیماری است.