یک مقام ارشد دولت بایدن می‌گوید یک «موج بزرگ» عفونت‌ها و بستری‌شدن‌های ناشی از سویه‌ی اومیکرون کرونا آمریکا را فرا خواهد گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بیزنس اینسایدر  این مقام دولت بایدن که نامش بردن نشده است، گفت: «همه چیز به رخ دادن یک موج بزرگ اشاره دارد. موج بزرگی دارد می‌آید.»

او افزود: «این موج سریع خواهد بود، گرچه آنقدر شدید  نیست، اما شماری زیادی از موارد بستری شدن را ایجاد خواهد کرد.»

به نظر می‌رسد سویه‌ی اومیکرون سریع‌تر انتشار پیدا می‌کند که به معنای آن است که احتمال شمار بیشتری از افراد دچار عفونت خواهند شد.

این امر به معنای آن است که حتی اگر این سویه‌ی اومیکرون بیماری خفیف‌تری ایجاد کند – که شواهد اولیه این چنین نشان می‌دهند- انتشار این سویه با توجه به واگیرتر بودن بیشتر آن در مجموع باعث ایجاد شمار بیشتری از موارد شدید بیماری کووید-۱۹ می‌شود.

برخی از کشورهای اروپایی می‌گوید شمار موارد کرونای اومیکرون در آنها هر دو روز یک بار دو برابر می‌شود و هشدار داده‌اند که سیستم بهداشتی آنها دارد در مقابل موج موارد بیماری دارد از توان می‌افتد. بسیاری از کشورها مانند انگلیس، در پاسخ موج کرونای اومیکرون حال اعمال محدودیت‌های جدید و تشدید تلاش‌ها برای تزریق دوز یادآور یا تقویتی واکسن هستند.

کارشناسان هنوز هنوز به دنبال پاسخ قطعی به این پرسش‌ها هستند که آیا این سویه واگیرتر یا مرگبارتر از سویه‌های قبلی است و آیا اثرات درمان‌ها یا واکسن‌های موجود را تضعیف می‌کند یا نه.

سویه‌ی اومیکرون شمار بالایی از جهش‌ها را دارد و به همین علت کارشناسان درباره آن بسیار نگران هستند. این جهش‌ها  می‌توانند تغییراتی در چگونگی واگیری یا مرگبار بودن سویه‌های کرونا یا پاسخ آن به درمان‌ها ایجاد کنند.

فایزر هفته پیش اعلام کرد که دو دوز از واکسن کروناویروس اثربخشی کمتری در برابر سویه اومیکرون دارد، اما دوز سوم یا یادآور می‌تواند حفاظت شخص را افزایش دهد.

در همین زمینه: