مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری (ECDC) اعلام کرد واکسیناسیون به تنهایی نمی‌تواند از انتشار سویه جدید اومیکرون جلوگیری کند و خواستار «اقدامات قوی» در این باره شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دویچه‌وله  آندرئا آمون رئیس این سازمان که سطح خطر سویه‌ی اومیکرون را «بسیار بالا» ارزیابی کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ «در موقعیت کنونی، واکسیناسیون به تنهایی مانع از پیشرفت سویه‌ی اومیکرون نمی‌شود، زیرا زمان برای پر کردن شکاف موجود در پوشش واکسیناسیون وجود ندارد.»

این سازمان خواستار اعمال دوباره اقداماتی مانند ماسک زدن، ضدعفونی کردن دست‌ها، کار کردن از خانه و ممنوع کردن اجتماعات در فضاهای بسته شد تا به توقف انتشار ویروس کمک شود.

در همین حال، اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا خطاب به پارلمان اروپا هشدار داد که سویه‌ی اومیکرون در ماه آینده به سویه‌ی غالب در اروپا بدل خواهد شد، اما این اتحادیه ۲۷ کشور به اندازه کافی واکسن برای مقابله با پاندمی در اختیار دارد.

فون در لاین گفت: «به نظر می‌رسد هر دو تا سه روز  شمار موارد جدید کرونا در اروپا دو برابر می‌شود...به ما گفته شده است تا میانه ماه ژانویه (بهمن) اومیکرون به سویه‌ی غالب جدید در اروپا بدل خواهد شد.»

در حالیکه که کشورهای آماده ارائه دوزهای یادآور یا تقویتی واکسن کرونا به شهروندان می‌شوند،‌او تاکید کرد: «دوزهای واکسن کافی برای هر فرد اروپایی در حال حاضر وجود دارد» .

او گفت: «ما اکنون در موقعیتی قرار داریم که هر ماه ۳۰۰ میلیون دوز واکسن در اروپا تولید کنیم.»

فون در لاین گفت: «ما قراردادهایی با شرکت‌ها داریم که تضمین می‌کند واکسن‌های تطبیق‌داده شده با سویه‌ی جدید در کمترین زمان ممکن به ما تحویل شود. به ما گفته شده است که حدود ۱۰۰ روز طول می‌کشد که این تطبیق واکسن‌ها با سویه‌ی جدید انجام شود.»

کمیسیون اروپا همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد که با شرکت داروسازی مدرنا به توافق رسیده است تا این شرکت ارائه واکسن‌ کرونا را به کشورهای اتحادیه اروپا سرعت بخشد.