به گزارش همشهری آنلاین، برای اف/ای-۱۸ انبوهی از مأموریتهای گوناگون تعریف شدهاست: تصرف آسمان و ایجاد برتری هوایی، اسکورت جنگندههای دیگر، سرکوب دفاع هوایی دشمن، عملیاتهای جاسوسی و اکتشافی، هدایت عملیات هوایی، پشتیبانی دور و نزدیک هوایی و قابلیت عملیات در شب.
جنگندهٔ اف-۱۸ با موفقیت وارد خدمت در ناوهای نیروی دریایی و نیروی هوایی تفنگداران دریایی ایالات متحده شد و به تدریج جایگزین جنگندههای آ-۷ کرسر و اف-۴ فانتوم ۲ نیروی دریایی و آ-۴ اسکایهاوکهای قدیمی تفنگداران دریایی گردید.
اف/ای-۱۸ به وسیله سیستم دیجیتالی پرواز با سیم کنترل میشود که این امر کیفیت بسیار خوبی را در هدایت هواپیما سبب میشود و موجب میشود خلبان با سهولت بیشتری به هدایت جنگنده بپردازد. این سیستم به هنگام مانورهای سنگین، به خلبان اجازه میدهد تا تمرکز خود را بر روی عملیات و استفاده از تسلیحات از دست ندهد. نسبت قدرت موتور به وزن این هواپیما در حالت خشک (بدون حالت پسسوز) نیز فوقالعاده است و این جنگنده در هنگام برخورد با دشمن، از توانایی خوبی در استفاده از قدرت بالای موتور در حالت بدون پسسوز پیدا میکند و به این ترتیب میتواند از مصرف بیش از حد سوخت با روشن شدن پسسوز جلوگیری کند.
قدرت بالای این جنگنده که توان خوبی در خارج شدن از مهلکه را به آن میدهد مورد تأیید اغلب خلبانان هورنت است. علاوه بر این، اف/ای-۱۸ اولین جنگندهٔ نیروی دریایی است که سیستمهای دیجیتالی را یکپارچه کردهاست؛ (MUX) مدار انتقال اطلاعاتی است که تعدادی ورودی را به تعداد کمتری خروجی ترکیب میکند. حسن این نوع طراحی این است که زمینهٔ ارتقاء مداوم را به شکل آسانتری فراهم میسازد. در طی ۱۵ سال عملیات و تجربه، اف/ای-۱۸ ثابت کردهاست که بهترین جنگندهٔ تاکتیکی برای ناوهای هواپیمابر است. اف/ای-۱۸ دارای شاخصههای نظامی مورد علاقهٔ فرماندهان نیروی دریایی ایالات متحدهاست. اف/ای-۱۸ اغلب مأموریتهای خود را در یوگسلاوی و عراق با موفقیت به انجام رساندهاست و تنها نقصان این جنگنده، کمبود سوخت جهت مداومت پروازی بیشتر است.
در مدل اف/ای-۱۸ سی که مجهز به تجهیزات عملیات در شب شدهاست، یک غلاف مخصوص نصب میشود. این غلاف، ساخت کمپانی هیوز است و با کد AN/AAR-۵۰ شناخته میشود. این غلاف شناسایی، اهداف زمینی را از روی حرارتشان (نظیر شلیک گلوله یا گرم بودن موتور ادوات زمینی) تشخیص میدهد.
شناسنامه
- تاریخچه اولین پرواز: اف-۱۸ ای به تاریخ ۱۸ نوامبر ۱۹۷۸، اف-۱۸ سی به تاریخ ۳ سپتامبر ۱۹۸۶، اف-۱۸ دی به تاریخ ۶ می۱۹۸۸
- ورود به خدمت: اف-۱۸ ای به تاریخ ۷ ژانویه ۱۹۸۳، اف-۱۸ دی به تاریخ نوامبر ۱۹۸۹
- خدمه: اف/ای-۱۸ سی و ای = یک نفر و اف-۱۸دی و بی = دو نفر (یک خلبان و یک افسر تسلیحات)
- قیمت: ۲۹ تا ۵۷ میلیون دلار (سال ۲۰۰۶) برای مدل اف/ای-۱۸ ئی
ابعاد
- طول: ۱۷٫۰۷ متر
- فاصلهٔ دو سر بالها: ۱۱٫۴۳ متر
- ارتفاع: ۴٫۶۶ متر
- مساحت بالها: ۳۷٫۱۶ متر مربع
- حداکثر سوخت و مهمات قابل بارگیری= ۷۰۳۰ کیلوگرم
پیشرانه
- دو موتور توربوفن ساخت جنرال الکتریک از نوع اف-۴۰۴–۴۰۰ با قابلیت پسسوز
- قدرت هر موتور: ۱۱ هزار پاوند نیرو (۴۹٫۸ کیلونیوتن) در حالت خشک - ۱۷۷۵۰ پاوند نیرو (۷۹٫۲ کیلونیوتن) با پسسوز
عملکرد
- حداکثر سرعت: ۱۹۱۵ کیلومتر بر ساعت در ارتفاع ۱۲۱۹۰ متری = ۱٫۸ ماخ
- نرخ اوجگیری: ۱۳۷۱۵ متر بر دقیقه
- سقف پرواز خدمتی:۱۵۲۴۰ متر
برد پروازی
- در حالت شکاری: ۱۴۸۰ کیلومتر (رفت و برگشت)
- در حالت تهاجمی: ۲۱۳۰ کیلومتر (رفت و برگشت)
- برد عبوری: ۳۳۳۵ کیلومتر (با سه مخزن سوخت خارجی)
- حد تحمل شتاب ثقل: نامعلوم (بنا بر گزارشی حدود ۷٫۵ برابر جی)
تسلیحات
- توپ مسلسل ۲۰ میلیمتری ام۶۱ والکان با ۵۷۰ تیر فشنگ
- ۷ جایگاه حمل بار در زیر بدنه و بالها و دو جایگاه در نوک بالها
تسلیحات هوا به هوا
- موشک میانبرد ایم-۷ اسپارو
- موشک کوتاهبرد حرارتیاب ایم-۹ سایدوایندر
- موشک میانبرد ایم-۱۲۰ آمرام
- موشک کوتاهبرد ایم-۱۳۲ آسرام
- تسلیحات هوا به سطح
- موشک ضد رادار ایجیام-۴۵ شرایک
- ایجیام-۶۲ والآی
- ایجیام-۶۵ ماوریک
- موشک ضد کشتی هارپون
- ایجیام-۸۴ اسلم
- ایجیام-۸۴ اسلم-ار
- موشک ضد رادار ایجیام-۸۸ هارم
- ایجیام-۱۲۳ اسکیپر
- ایجیام-۱۵۴
- موشک کروز دوربرد توروس KEPD ۳۵۰ (اسپانیا)
بمب
- جیبییو-۱۰/۱۲/۲۴ پیووی (هدایت لیزری)
- جیبییو-۱۵ (هدایت الکترواپتیکالی)
- مهمات تهاجم مستقیم مشترک جیبییو-۲۹/۳۰/۳۱/۳۲/۳۵ (هدایت ماهوارهای)
- بمب هستهای بی-۵۷ و بی-۶۱ (استحکامشکن)
- بمبهای چندمنظوره امکی-۸۲، امکی-۸۳ و امکی-۸۴
- امکی ۲۰ راکآی
- بیالیو-۱۰۷ بیوراندال
- بمب خوشهای سیبییو-۵۹
جنگافزارهای دیگر
- غلافهای اغتشاشگر الکترونیکی
- غلافهای راکتانداز (راکتهای هوابهسطح ۷۰ میلیمتری هیدرا ۷۰ و ۱۲۷ مم زونی)