سازمان جهانی بهداشت واکسن پروتئین‌پایه شرکت نوواوکس را در شکلی که «انستیتو سرم هند» آن را تولید می‌کند، وارد فهرست مصرف اضطراری‌اش کرد و اکنون این واکسن می‌تواند از طریق برنامه «کواکس» در اختیار کشورهای کم‌درآمد قرار گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تایید این واکسن که با نام «کوو-واکس» (Covovox) نامیده می‌شود، نقطه عطفی برای شرکت نواواکس شمرده می‌شود که تا به حال با تاخیرهای متعدد در گرفتن تایید برای این واکسن و افزایش تولید آن مواجه بوده است.

گونه‌ای از این واکسن که خود شرکت نواواکس آن را با نام «نواکسوئید» (Nuvaxoid) به تولید انبوه رسانده است، در حال حاضر در مرحله بازبینی بوسیله «آژانس دارویی اروپا» (EMA) قرار دارد و سازمان جهانی بهداشت گفته است که هنگامی که EMA توصیه‌هایش درباره آن را منتشر کرد، ارزیابی‌اش درباره آن را هم کامل خواهد کرد.

تایید «کوو-واکس» می‌تواند به طور قابل‌توجهی دسترسی کشورهای فقیر به واکسن‌های کرونا را از طریق برنامه «کواکس» سازمان جهانی بهداشت را بهبود بخشد که امسال در تحویل واکسن‌های کرونا با تاخیرهای متعدد درگیر بوده است.

دکتر ماریانجلا سیمائو، معاون دسترسی به داروها و فراورده‌های بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در این باره گفت: «هدف از این فهرست کردن اضطراری افزایش دسترسی به واکسن به خصوص برای کشورهای کم‌درآمدتر است که در میان آنها ۴۱ کشور هنوز نتوانسته‌اند ۱۰ درصد جمعیت‌شان را واکسینه کنند و ۹۸ کشور هنوز به مرز ۴۰ درصد پوشش واکسیناسیون نرسیده‌اند.»

شرکت نواواکس و انستیتو سرم هند که بزرگترین تولیدکننده واکسن در جهان است، همراه هم متعهد شده‌اند که بیش از ۱.۱ میلیارد دوز واکسن را برای برنامه «کواکس» فراهم کنند.

یافته‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم این واکسن پروتئین‌پایه شرکت نوواواکس در آمریکا که در ماه ژوئن (خرداد) منتشر شد، نشاندهنده اثربخشی بیش از ۹۰ درصدی آن از جمله در مقابله سویه‌های نگران‌کننده (VOC) کروناویروس بود.

در همین زمینه:

این واکسن پروتئینی‌پایه یا زیرواحد پروتئینی در دوز با فاصله ۲۱ روز تزریق می‌شود و در دمای یخچالی ۲ تا ۸ درجه پایدار است. این واکسن از یک پلتفرم جدید استفاده می‌کند و  با ایجاد یک ویروس مهندسی‌شده (از نوع باکولوویروس) حاوی یک ژن برای پروتئین تغییریافته شاخکی یا اسپایک کروناویروس جدید تولید شده است.

این ویروس کشت داده می‌شود و بعد پروتئین‌های شاخکی تولیدشده بوسیله آن برداشت می‌شوند. در مرحله بعد این پروتئین‌ها روی نانوذرات چربی مصنوعی با قطر حدود ۵۰ نانومتر قرار داده می‌شوند به طوری که هر نانوذره حامل تا ۱۴ پروتئین شاخکی است. همچنین به این فرمول واکسن یک ماده «افزودنی» یا «ادجوانت» بر اساس «ساپونین» افزوده می‌شود تا دستگاه ایمنی را بیشتر تحریک کند.

این واکسن نهمین واکسن کرونایی است که وارد فهرست مصرف اضطراری سازمان جهانی بهداشت شده است. هشت واکسن کرونای دیگری که مجوز اضطراری سازمان جهانی بهداشت را گرفته‌اند شامل واکسن‌های شرکت مدرنا، شرکت‌های فایزر/بیونتک، شرکت جانسون اند جانسون (جانسن)، واکسن آکسفورد/آسترازنکا، واکسن کویشیلد (فرمول واکسن آسترازنکا که در انستیتو سرم هند تولید انبوه می‌شود)، واکسن شرکت هندی بهارات بیوتک (با نام کواکسین) و واکسن‌های چینی شرکت‌های سینوفارم (پکن) و سینوواک است.

برچسب‌ها