به گزارش همشهریآنلاین به نقل از تسنیم، محسن فرهادی معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: با توجه به سویه جدید بیماری کرونا و گذر از پیک پنجم و مباحث طولانی که در کمیتههای ذیل ستاد ملی انجام شده، طرح مدیریت هوشمند به تصویب ستاد ملی مدیریت کرونا درآمد.
وی افزود: با توجه به اینکه پایه اساسی طرح مدیریت هوشمند محدودیتها بر دو اصل اساسی استوار است که شامل واکسیناسیون و رعایت پروتکلهای بهداشتی و دوم کنترل سامانهای تمامی واحدهای مختلف است؛ مقرر شد که سامانه یا سکوی امید که مجری طرح مدیریت هوشمند است، در قالب سامانه طراحی شود و شاید بتوان گفت که اولین سامانه بین دستگاهی کشور اعم از وزارت ارتباطات، وزارت کشور و وزارت بهداشت و... است؛ براین اساس، قرار شد برای این برنامه فازبندی انجام شود، فاز اول آن با کارکنان و شاغلان در کشور آغاز شد. فاز دوم با حمل و نقل درونشهری و فاز سوم آن که اکنون در مرحله انجام آن هستیم، کنترل و اجرای طرح محدودیت هوشمند در واحدهای صنفی، صنعتی و کارگاهی است.
وی ادامه داد: قسمت بعدی یا فاز چهارم آن، ترددها و مسافرتهای برونشهری و در نهایت مراکز آموزشی، تحقیقاتی و موسسات را شامل میشود.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: هسته اصلی نظارتها از سوی وزارت بهداشت انجام میشود که در قالب سامانه انجام میشود و این سامانه قرار است از نظر واکسیناسیون، بیمار نبودن، فاصلهگذاری، تامین و استفاده یا حضور در جاهایی که تهویه مطلوب حرف اساسی را میزند و... را کنترل کند.
فرهادی بیان کرد: هدف از طرح مدیریت هوشمند این است که زندگی مردم خیلی محدود نشود، اما به نوعی کنترلها و نظارتها را افزایش دهد، به عنوان مثال اگر قرار است غذایی را در یک واحد صنفی صرف کنیم و در آنجا ماسک را برمیداریم، باید حتما واکسن تزریق کرده باشیم و در شرایط بیماری و قرنطینه نباشیم. بر این اساس در این طرح به تدریج ارائه خدمت را در صورتی به خدمت گیرنده خواهیم داشت که یا واکسن را تزریق کرده و بیمار نیست و در صورتی که واکسن تزریق نکرده و بیمار است و حتی واکسن تزریق کرده اما بیمار است، نمیتواند خدمت را دریافت کند. به عنوان مثال، اگر فردی میخواهد به سینما یا تئاتر رود باید واکسینه شده باشد و بیمار هم نباشد. هدف این طرح، این است که تماسها را بین افرادی که بیمار هستند یا واکسن تزریق نکردهاند با کسانی که بیمار نیستند و واکسن هم تزریق کردهاند، کاهش دهیم و راه اصلی و اساسی سرایت بیماری را کاهش دهیم.
لزوم بازنگری پروتکلهای ضد کرونا با توجه به رویکرد جدید
وی عنوان کرد: در پاندمی کرونا حدود ۱۷۰ پروتکل بهداشتی که شامل دستورالعملهای مختلف از زمان شروع اپیدمی بود، طراحی و ابلاغ کردیم. با این رویکرد جدید لازم است تمام این پروتکلها مجدداً بازنگری و بهروزرسانی شود که قبل از شروع طرح، در مرکز سلامت محیط و کار در حال انجام این کار بودیم و تاکنون چندین پروتکل به کمیته امنیتی و اجتماعی و انتظامی ستاد ملی کرونا در وزارت کشور اعلام شده و در اختیار دستگاههای ناظر و مجری قرار داده شده است که به زودی در اختیار عموم مردم هم قرار میگیرد و شامل دستگاههای اداری، ورزشگاهها، سینماها، تئاتر، باشگاه ها، استخرها و... هستند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص وضعیت اجرای قرنطینه هوشمند و عدم اجرای محدودیت با کارت واکسن گفت: واقعیت این است که مدیریت هوشمند، کار وزارت بهداشت نیست و مصوبه ستاد ملی است و تمام دستگاههای اجرایی و حتی بخش خصوصی مسئول اجرای این اقدامات هستند. در زمینه الزامات مربوط به واکسیناسیون که متاسفانه در همه جای دنیا با این مشکلات مواجه است به همین دلیل هم هست که دو هفته قبل هم اعلام کردم که لینکها و ارتباطات سامانه سکوی امید طرح مدیریت هوشمند، باید با تمام دستگاهها برقرار شود، به عنوان مثال ما تاکسیهای اینترنتی را داریم که اکنون فعال هستند. در قدم اول به آنها به ویژه در مناطق پایلوت که در قزوین، کردستان و آذربایجان غربی بود، اعلام کردیم که با سامانه کار نداشته باشید و کارت واکسن را در دید مردم قرار دهید تا زمانی که قسمتهایی که خود خدمتدهندهها سایت دارند، بتوانند به سامانه امید وصل شده و کار را به صورت اصولی انجام دهند. اصول کار این است که وقتی میخواهید یک سفر درونشهری داشته باشید در سایت تاکسی به شما اعلام کند که مسافر گرامی، راننده این تاکسی واکسن تزریق کرده است.
وی ادامه داد: در عین حال جلسهای با معاونت سینمایی وزارت ارشاد هم داشتیم که قرار شد پیمانکار سامانه متمرکز معاونت سینمایی اتصالشان با سامانه امید برقرار شود و در زمانی که فرد می خواهد بلیت بگیرد باید کد ملی یا کد رهگیری واکسن را در سامانه بارگذاری کند. با ارتباطی که با وزارت بهداشت برقرار شده، استعلام را میگیرد و اگر فرد واکسن زده باشد، میتواند بلیت را بگیرد. ما چند روز قبل به روسای دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کردیم که فعلا به هر طریق ممکن این کنترلها و نظارتها انجام شود، حتی اگر بازرسان ما مجبور به کنترل فیزیکی شوند و وارد سینما، فروشگاه و... شوند و این موارد را چک کنند. اولین گزارش را هم هفته قبل به ستاد ملی کرونا ارائه کردیم و عددی که از خدمتدهندهها به دست آمد این بود که حدود ۸۰ درصد افراد ارائهکننده خدمت در صنفهای مختلف، واکسن خودشان را دریافت کرده بودند، اما جایی که هنوز مشکل داریم، رعایت پروتکلهای بهداشتی است که مردم باید انجام دهند.
هر ۱۵ روز یکبار تست PCR برای شاغلان واکسننزده
فرهادی در ادامه درباره نحوه نظارت بر کارکنان و شاغلان در قالب طرح مدیریت هوشمند محدودیتهای کرونایی گفت: در طرح مدیریت هوشمند محدودیتها به صورت واضح اعلام شده است که کلیه کارکنان و شاغلانی که میخواهند بر سر کار خود حاضر شوند، باید واکسینه شده باشند یا اگر تمایل ندارند، باید هر ۱۵ روز یکبار PCR منفی ارائه کنند. حال اگر افراد از این شرایط امتناع کردند، بالاترین مقام مسئول آن کارمند در بخش دولتی میتواند به او اخطار دهد.
کارمندانی که امتناع کنند مجازات میشوند
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: سازمان امور اداری و استخدامی پنج مرحله مجازاتی را ابلاغ کرده که از مرخصی بدون حقوق شروع میشود تا انفصال خدمت که اکنون در حال اجرا است. البته ادعا نمیکنم که به صورت ۱۰۰ درصد اجرا میشود، اما در حال شروع کار است. ضمن اینکه ناظر هر اداره معاونت توسعه و نیروی انسانی ماست و باید این کنترلها را برای پرسنلش انجام دهد. این طرح بزرگ است و به تدریج در کل کشور گسترده میشود.
تصمیمگیری درباره مدارس و به ویژه امتحانات حضوری
فرهادی درخصوص تصمیمگیری درباره مدارس و به ویژه امتحانات حضوری و وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی در مدارس گفت: زمانی که طرح مدیریت هوشمند تصویب شد، قرار شد تا حد امکان از تعطیلیها و دادن محدودیتهای مختلف خودداری کنیم؛ چراکه داریم مسیر را به سمت کنترل الکترونیک میبریم و مدارس هم یکی از همین جاهاست. عمده مشکل مدارس ما در بحث رعایت پروتکلهای بهداشتی، در رتبه اول مشکل تهویه در مدارس است و مشکل دوم در برخی مدارس و برخی استانها مشکل فاصلهگذاری اجتماعی و تراکم در کلاسها را داریم.
وی افزود: در نقاط محروم و دورافتاده و مناطق روستایی مشکل تهویه و فاصلهگذاری در مدارس را نداریم. زیرا تعداد دانشآموزان کم است. عمده مشکل ما در مدارس در شهرهای بزرگ از جمله تهران است. حدودا ۵۰ تا ۶۰ درصد در مدارس مشکل رعایت تهویهها را داریم البته با آموزش و پرورش هماهنگی و همکاری نزدیک و جلسات متعدد داریم و تا حد امکان کمک میکنیم. در نهایت مشکل تعطیلی مدارس را نداریم، به طوری که مدارسی که نتوانند به صورت حضوری کلاسها را برگزار کنند باید به سمت برگزاری غیر حضوری و مسیر الکترونیک بروند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی بخشها همکارانمان در سطح دانشگاههای علوم پزشکی این موارد را به آموزش و پرورش اعلام کردند و در این شرایط آموزش و پرورش برگزاری کلاسهای حضوری را متوقف کرده تا بتواند رفع مشکل کند. کار ما برای مدارس به صورت منطقهای و مدرسهمحور است؛ یعنی نمیتوان نسخه واحدی را برای تمام مدارس کشور صادر کرد، بلکه مدارسی که توانایی برگزاری حضوری کلاسها را ندارند، الکترونیک می شوند. ضمن اینکه آموزش و پرورش هم دو فرم خوداظهاری تهیه کرده و اینها را خود مدیر مدرسه هم میتواند اعلام کند.
فرهادی تاکید کرد: بنابراین در مدارس در بحث تهویه مقداری مشکل داریم و در مدارس شلوغ و پرتراکم در کلانشهرها در فاصلهگذاری اجتماعی مشکل داریم. بقیه شاخصهای ما مانند استفاده از ماسک در دانشآموزان و اولیای مدارس و اولیای دانشآموزان، بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد است.
میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در ادارات
وی درباره میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در ادارات نیز گفت: خوشبختانه در ادارات دولتی کمتر مشکل داریم. زیرا بخش دولتی تابع بخشنامه و اجبار است. واکسیناسیون در ادارات طبق گزارش سامانه امید، بالای ۸۰ درصد بود. نگرانی ما در شرکتها و موسسات بخش خصوصی است که اولاً به صورت دورهای مجبوریم به این بخش سر بزنیم و دوماً بسیاری از این شرکتها حریم داخلی خود را دارند. ما چند راهکار داریم؛ یکی بازرسیهای دورهای است ودیگری این است که شکایتی از پرسنلشان به ما اعلام شود.
فرهادی گفت: از روز ۲۱ آذر طرح مدیریت هوشمند محدودیتها آغاز شده که در پنج فاز بوده که اکنون در فاز سوم آن قرار داریم. امیدواریم فاز چهار و پنج آن هم تا دو یا سه هفته آینده رو به اتمام رود و همه سامانهها به هم متصل شده و نظارتها انجام شود. ما سامانه بازرسی خودمان را هم به سامانه سکوی امید وصل میکنیم تا بتوانیم نظارتهایمان را در اختیار قرار دهیم.
مشکل آبیاری مزارع با فاضلاب در تهران
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره آبیاری برخی مزارع با فاضلاب که پیش از این بارها از سوی وزارت بهداشت مطرح شده بود و همچنین اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه گفت: ما به شدت با آبیاری مزارع با فاضلاب خام برای محصولات کشاورزی خصوصا صیفیجات مخالف هستیم و حرکات خوبی در این زمینه انجام شده است. یکی از وظایفی که مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت دارد، بررسی این موضوع است و ما نمی توانیم بسیاری از کارهایمان را به دلیل کرونا تعطیل کنیم. موضوع آبیاری مزارع هم از قبل از کرونا، تاکنون پیگیری می شود. موارد این موضوع به متولیان امور اعلام شده که جاهایی که وزارت جهاد کشاورزی یا وزارت نیرو یا شهرداریها مسئولیت دارند، موارد به آنها اعلام شده است. در قسمتهای کوچکی در تهران همچنان با این مشکل مواجهیم. در عین حال تقریبا نگرانی ما مناطقی است که دچار کمآبی هستند. زیرا وقتی کشاورز هیچ منبع آبی را پیدا نکند، مجبور است از فاضلاب خام استفاده کند که طبیعتا این موارد اعلام شده است. حتی علاوه بر اقدامات قبلی ما اکنون نسبت به نمونهبرداریهایی اقدام کردیم تا بررسی کنیم که آیا در فاضلاب تولید شده ویروس کرونا وجود دارد یا خیر. خوشبختانه طبق نمونهبرداریهایی که تاکنون برداشت شده، تاکنون موردی از ویروس در فاضلاب یافت نشده است.
امتحانات مدارس؛ تلفیقی از حضوری و الکترونیک
وی درباره برگزاری حضوری امتحانات مدارس نیز عنوان کرد: با توجه به شرایط، مدرسهمحور بودن و دادن اختیار به مدیر مدرسه باید مکمل هم باشند. اصراری نیست که مدارس حتما الکترونیک باشد یا حضوری، بلکه بر اساس امکانات نسبت به برگزاری حضوری کلاسها و امتحانات باید تصمیم بگیرند. بهترین راه و توصیه ما این است که مکمل و مجموعهای از خدمات را پیش برند. یعنی تلفیقی از آزمون حضوری و الکترونیک. همکاران ما هم تاکنون حدود ۵۰ هزار مورد بازرسی از مدارس انجام دادند که حدود ۱۴۷ هزار مدرسه داریم که در ۱۰۷ هزار سازه مدرسهای واقع هستند، حال حدود ۵۰ درصد آن را تاکنون مورد بازرسی قرار دادیم که به جز کنترلهای وزارت آموزش و پرورش است.
وضعیت تهویه هوا در وسایل حمل و نقل شهری
فرهادی درخصوص وضعیت تهویه هوا در اتوبوسها و وسایل حمل و نقل شهری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که تهویه مقولهای است که تاکنون در کل دنیا به آن کم توجه شده بود. حتی شاید در بخشهای مختلف بیمارستانها تهویه معمولی به کار رفته و فقط در بخشهای ایزوله تنفسی به کارگیری تهویه اصولی را با استفاده از فیلترهای هوا داشتیم که میتواند ویروس را جذب کند. بر همین اساس است که تاکید می کنیم که اگر ساختمان یا هر جایی تهویه مناسب ندارد، باید روی گردش هوا فکر کنیم و کمک کنیم هوای تازه وارد شود. در خودروهای برون شهری و درون شهری این موضوع را دارند و همواره اصرار داریم که خودروها نباید با حداکثر ظرفیت خودش پر شود.
وی افزود: اکنون میگوییم با وجود واکسیناسیون ظرفیت بیش از ۸۰ درصد نباید پر شود. البته در شهرهایی مانند تهران شاهدیم که این کار انجام نمیشود و به ویژه در ساعات خاصی تراکم داریم. واقعیت این است که در برخی مشاغل خود شاغلین باید هوشیار باشند. بر همین اساس در طرح مدیریت هوشمند، کنترل الکترونیک و سامانهای دو طرف را ایجاد میکنیم. یکی از پرخطرترین مشاغل خودروهای درون شهری اعم از تاکسی و اتوبوس و مترو هستند. در اتوبوس و مترو برخلاف اینکه مردم فکر میکنند که تراکم مشکل ایجاد میکند، به واسطه اینکه رانندگان فاصله بیشتر با مسافرین دارند، کمتر دچار بیماری میشوند، اما تاکسیها باید به باز بودن پنجره و استفاده از ماسک دقت کنند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: ما هم تلاش میکنیم که بستر سامانهای کنترل واکسیناسیون مسافران و رانندهها را فراهم کنیم. یعنی راننده متوجه شود که مسافری که سوار میکند واکسن زده و مسافر هم متوجه شود که راننده واکسن تزریق کرده است. البته دشواریهایی برای تاکسیهای گردشی وجود دارد و مجبوریم همین مسافر را در جاهای دیگر کنترل کنیم، اما کنترل راننده ساده است.
فرهادی در پایان تاکید کرد: با توجه به سویه جدید اومیکرون که قدرت انتقالش بیشتر است، باید روی نکاتی تاکید کنیم؛ یکی اینکه واکسیناسیون خودمان را کامل کنیم. اکنون همه دنیا از جمله کشور ما به سمت تزریق دوز سوم واکسن میرود که ثابت شده که تزریق دوز سوم با استفاده از ماسک و رعایت تهویه مناسب تا ۸۰ درصد به شما ایمنی میدهد.