به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، AT&T و شرکت ارتباطات وریزون قرار است در پنجم ژانویه سرویس بیسیم 5G طیف C-Band را که در یک مناقصه دولتی هشتاد میلیارد دلاری برنده شدهاند، راهاندازی کنند. در عین حال گروه صنعتی خطوط هوایی آمریکا با تهیه طوماری به دنبال تاخیر در استقرار این سیستم در نزدیکی فرودگاههای متعدد ایالات متحده از جمله فرودگاههای شیکاگو، سانفرانسیسکو، لسآنجلس، لاسوگاس، نیویورک، بوستون و سیاتل است.
صنعت هوانوردی و اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) نگرانیهای قابلتوجهی را مبنی بر تداخل 5G با تجهیزات الکترونیکی حساس هواپیما مانند ارتفاعسنجهای رادیویی که میتواند پروازها را به تاخیر بیاندازد یا منحرف کند، ایجاد کردهاند.
این گروه در درخواست اضطراری خود از کمیسیون ارتباطات فدرال نوشت: «هواپیما نمیتواند برای پروازهای متعدد خود به ارتفاع سنج رادیویی تکیه کند و بنابراین نمیتواند در افرودگاه مقصد فرود بیاید.»
در این بیانیه آمده است که تداخل بیسیم، عملکرد سیستمهای ایمنی حیاتی هواپیما را به خطر میاندازد که به نوبه خود روزانه هزاران پرواز را منحرف یا لغو میکند. این سازمان میگوید که این امر باعث اختلال در «رزرو میلیونها مسافر» و برنامههای خدمه پرواز و زنجیرههای تأمین جهانی میشود.
بیشتر بخوانید:
در عین حال گروه صنعت بیسیم CTIA میگوید، 5G ایمن است و این طیف در حدود چهل کشور دیگر استفاده میشود.
در طومار منتشر شده، آمده است: «خسارات احتمالی به صنعت هواپیمایی به تنهایی خیرهکننده است.»