تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۹

حسن حیدری: فرانسه در اواخر دهه 90 با تحولی شگرف در زمینه فوتبال روبه‌رو شد.

میزبانی این کشور بزرگ اروپایی برای جام جهانی 98 بستر مناسبی را فراهم کرد تا استعدادهای درخشان این کشور دور هم جمع شوند و با نمایشی بدیع قهرمانی را برای فرانسه به ارمغان آورند.

نسل جدید فوتبال فرانسه اروپا را به تسخیر خود درآورده بود و در حال حاضر نیز ستاره‌های درخشان سرزمین ناپلئون در باشگاه‌های مختلف اروپایی عضویت دارند و برای تیم‌های باشگاهی افتخار کسب می‌کنند.

علیرغم این توفیق بزرگ فرانسه در زمینه ملی، این کشور دارای باشگاه‌های قدرتمندی در اروپا نیست که بتواند مقابل قدرت‌های بزرگ صف‌آرایی کنند.

البته در مقاطع مختلفی تیم‌هایی مانند مارسی،موناکو و  به تازگی المپیک لیون تا حدودی این نقیصه را جبران کرده‌اند.

البته تا زمانی که فرانسوی‌ها برای پیشرفت در زمینه باشگاهی سرمایه‌گذاری بیشتری را انجام ندهند، فوتبال این کشور در سطح باشگاهی پیشرفت نخواهد کرد.

در حال حاضر فوتبال باشگاه‌های فرانسه که به لاشامپیونه معروف است با حضور بیست تیم در جریان است.

در سال‌های اخیر علیرغم حضور تیم‌های باسابقه‌ای چون مارسی، پاری‌سن‌ژرمن، موناکو،‌اوسر و ... تیم المپیک لیون با اقتدار کامل موفق شده پنج دوره متوالی قهرمان لاشامپیونه شود.لیون در حال حاضر در صدر جدول پیش می‌رود و برای قهرمانی دیگر دور‌خیز کرده است.

آغاز دوران افتخار

در سال 1987 رئیس جدید باشگاه لیون به نام ژان میشل اولاس در این باشگاه مشغول به کار شد و با سرمایه‌گذاری خوب بیشترین بودجه ممکن در باشگاه‌های فرانسه را در اختیار تیمش گذاشت.

او در سالی که تیم لیون به دسته دوم سقوط کرده بود،  با نگاه منطقی موفق شد این تیم را مجدداً‌ به لیگ دسته اول فرانسه بیاورد.

 او با بهره‌‌گیری از عملکرد باشگاه‌های انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی آن چنان تحول عظیمی ایجاد کرد که این تیم دسته دومی سرانجام قهرمان فرانسه شد.

او در اصل نبردی اقتصادی به راه انداخت تا بتواند تیمش را به سطح اول قاره اروپا نزدیک کند.در این میان ژاک سانتینی بازیکن سابق سنت اتین که در آن زمان 51 ساله بود عامل اصلی لیون در فصل 2002-2001 بود.

این تکنیسین باهوش زمانی پا به فوتبال حرفه‌ای و باشگاه سنت اتین گذاشت که تنها 16 سال بیشتر نداشت. او 12 سال در این باشگاه عضویت داشت و از سال 69 تا 81 در این تیم بازی کرد سپس به باشگاه مون‌پلیه پیوست.

در سال 1983 او رسماً‌ به حرفه مربیگری مشغول شد. او ابتدا اولین تجربه خود را با تیم لیزیووسیس با تولوز و سنت‌اتین  ادامه داد. سانتینی مدتی نیز به عنوان مدیر فنی تیم ملی فرانسه با فدراسیون فوتبال فرانسه همکاری داشت.

سال 96 زمان همکاری سانتینی با المپیک لیون فرا رسید او در کنار برنارد لاکومب، بازیکن ملی پوش فرانسه در دهه هفتاد مشغول به کار شد و بعد هم سرمربیگری این تیم را به عهده گرفت.

با حضور سانتینی چنان تحول عظیمی در این تیم ایجاد شد که آنها برای اولین بار توانستند جام قهرمانی را در آغوش بکشند. این مرد متفکر و منطقی پس از به اوج رساندن لیون به عنوان سرمربی تیم ملی فرانسه انتخاب شد.

اما او در این پست به موفقیتی دست نیافت. سانی اندرسون مهاجم برزیلی لیون در فصل 2002-2001 «14» گل برای تیمش به ثمر رساند.

بعد از اولین قهرمانی لیون در فرانسه این تیم به رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا راه یافت، اما در این آوردگاه دشوار به توفیقی دست نیافت و در مرحله مقدماتی از دور رقابت‌ها کنار رفت.

در سال 2002 پل لی گوئن بازیکن سابق پاری سن‌ژرمن که در سال 1996 مدرک رسمی مربیگری خود را گرفته بود و در بین سال‌های 2001 تا 1998 در رن مشغول مربیگری بود قراردادی دو ساله را با لیون منعقد کرد.

لی‌گوئن با این اندیشه قدم به میدان گذاشت تا بتواند برای دومین بار لیون را در فرانسه قهرمان کند. او کار دشواری را در پیش داشت اما موفق شد تا قهرمانی این باشگاه فرانسوی را تداوم بخشد.

در آن زمان بازیکنان بزرگی از جمله سانی اندرسون مهاجم برزیلی آن زمان لیون از جمله عوامل موفقیت لیون در فوتبال فرانسه بود.

از جمله بازیکنان دیگری که در این موفقیت سهیم بودند می‌شود به سیدنی گوگو، گری کوپه دروازه‌بان کنونی تیم ملی فرانسه جونینهو، ادمیلسون و ... اشاره کرد.

در این فصل لیون با قدرت حریفان را از پیش‌رو برمی‌داشت آنها موفق شدند با نتایج درخشان شش بر یک سدان و چهار بر یک باسیتا را مغلوب کنند.

همچنین تیم موناکو را بعد از 30 بازی بدون شکست خانگی سه بر یک شکست دادند. آنها در حالی قهرمانی خود را در سال 2003 جشن گرفتند که با 6 امتیاز اختلاف نسبت به تیم‌های اوسر و نیس زودتر از پایان بازی‌ها قهرمانی آنها مشخص شده بود.

در این فصل جونینهو با 13 گل بهترین گلزن این تیم بود. لیون برای دومین بار در لیگ قهرمانان اروپا حضور پیدا کرد، اما در گروه سختی با تیم‌های اینترمیلان، آژاکس و روزنبرگ قرار گرفت و در نهایت موفق به صعود به مرحله یک هشتم نهایی نشد و در مرحله مقدماتی از دور رقابت‌ها کنار رفت، حتی حضور این تیم در جام یوفا نیز در همان سال بی‌فایده بود و مقابل دینزلی اسپور با ناکامی روبه‌رو شد.

یک تساوی بدون گل در ترکیه و تساوی یک بر یک در ژرلان باعث شد تا این تیم شانس صعود از مرحله یک شانزدهم این جام را از دست بدهد.

اقتدار لیون در فوتبال فرانسه همچنان با پل‌لی گوئن ادامه داشت. او در سال‌های 2005 و 2004 نیز موفق شد با این تیم محبوب فرانسوی قهرمان لاشامپیونه شود.

پل لی‌گوئن موفق شد در سال 2004 برای اولین بار در تاریخ این باشگاه، لیون را از مرحله گروهی به مرحله دوم رقابت‌ها رهنمون کند. این تیم حتی تا مرحله یک چهارم نهایی نیز صعود کرد اما این بار دیگر به موفقیتی دست پیدا نکرد.

تیم لیون بتدریج نیاز به یک مربی با تجربه‌تر و آشنا با سیستم‌های روز دنیا را در خود احساس کرد و این بار در تابستان سال 2005 با ژرارد هولیه قرار‌دادی را تا پایان سال 2008 به امضا رساند.

هولیه با تقویت تیم خود و اجرای سیستم‌های تهاجمی در لیون همچنان این تیم را به عنوان قدرت اول فرانسه به جهان معرفی کرد.

هولیه که بعد از سال‌ها مربیگری در لیورپول به لیون آمده بود با قدرت کار خود را آغاز کرد و در همان سال نخست حضورش لیون بار دیگر قهرمان فرانسه شد.

ژان میشل اولاس در این باره گفت: بیشتر از هر چیز     به فاکتور تجربه و آشنایی با مسابقات اروپایی توجه کردیم. حتی از همان برخورد اول هم نظر مساعدی در مورد ژرارد داشتم در حالی که به توافق‌هایی با ژروم سوئودو و گی لاکومب دست یافته بودیم در نهایت هولیه از طرف هیأت مدیره انتخاب شد.

در واقع ژرارد هولیه روندی شبیه به پل لی‌گوئن را پیمود. او افتخارات زیادی از جمله فتح جام یوفا، سوپر جام اروپا، حذفی و اتحادیه انگلیس همراه با قرمزپوشان لیورپولی نائل آمده است. جالب این که او تجربه فوق‌العاده ای در سطح بین‌المللی داشت.

یکی از دلایل مهم حضور هولیه این بود که او سابقه مربیگری در کشور فرانسه را با تیم‌های پاری‌سن ژرمن و لانس داشته و در سال 1986 نخستین عنوان قهرمانی را با پاری سن ژرمن به ارمغان آورد.

هولیه بعد از اولین قهرمانی لیون در فرانسه گفت: دلم می‌خواهد افق‌های جدیدی پیش روی باشگاه بگشایم. مبارزه‌ای جالب و البته بزرگ را پشت سرگذاشتیم در لیون اکنون دوم شدن هم یک شکست به حساب می‌آید و هولیه همچنان در ادامه گفت: آرزوی قلبی من فتح یک جام معتبر اروپایی با لیون است البته این کار بسیار دشوار است و امیدوارم بتوانم به این مهم دست یابم.

ستارگان

تیم لیون با 28 بازیکن حضوری پررنگ در لیگ فرانسه و لیگ قهرمانان اروپا دارد. این تیم دارای 8 بازیکن خارجی در ترکیب خود است که شاخص‌ترین آنها عبارتند از جونینهو هافبک برزیلی لیون که با 21 سال سن یکی از برجسته‌ترین بازیکنان این تیم به شمار می‌رود.

گل‌های زیبای او روی ضربات ایستگاهی بارها هواداران لیون را روی سکوها میخکوب کرده است.

او فوتبال حرفه‌ای خود را از سال 1995 و از باشگاه واسکوادا دوگاما آغاز کرد. او در سال اول بازیگری‌اش در مجموع 21 بار به میدان رفت و سه گل نیز به ثمر رساند.

جونینهو تا سال 2000 در برزیل حضور داشت و در  این مدت 110 بازی برای تیم برزیلی انجام داد و 24 گل نیز به ثمر رساند.

او سپس در زمان مربیگری برنارد لاکومب به لیون پیوست. او در این تیم به عنوان هافبک راست در ترکیب لیون قرار گرفت.

جونینهو حضوری موفقیت‌آمیز در لیون داشت و با این تیم 5 دوره متوالی قهرمان فرانسه شد. جونینهو تا‌کنون 277 بازی برای لیون انجام داده و 74 گل نیز در لیگ فرانسه برای تیمش به ثمر رسانده است.

تیاگو پرتغالی، جان کاریو نروژی، کیم کالستروم سوئدی،  پاتریک مولر سوئیسی، کریستیانو مارکوئز، کلودیو روبرتو و فردریکو فرد 3 بازیکن برزیلی دیگر لیون هستند که در این تیم بازی می‌کنند که مجموع لژیونرهای لیون را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این بازیکنان لیون دارای گری کوپه بهترین دروازه‌بان کنونی تیم ملی فرانسه، اریک آبیدال مدافع چپ ملی پوش فرانسه، فلورنت مالودا هافبک چپ لیون که او هم عضو تیم ملی فرانسه است و سیلوین ویلتورد مهاجم باتجربه این کشور سرمایه‌های ارزشمند لیون به حساب می‌آیند.