تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴

گروه ادب و هنر: 40 فیلم کوتاه، از بهترین فیلم‌های کوتاه جشن سینمای ایران، از امروز تا دوشنبه در 5 نقطه تهران به نمایش درمی‌آیند.


این اقدام که به ابتکار انجمن فیلم کوتاه صورت می‌گیرد، در ادامه تلاش‌های این انجمن برای همگانی‌ترکردن فیلم کوتاه است.

هرچند هر چه کنیم، باز هم همگانی‌شدن تقریبا معادل تهرانی‌ شدن است و برای همین هم خانه سینما، فرهنگسرای هنر، فرهنگسرای نیاوران، فرهنگسرای دانشجو و خانه‌هنرمندان برای نمایش این فیلم‌ها انتخاب شده‌اند و خبری از شهرهای دیگر نیست.

با این حال، جای شکرش باقی است که دست‌کم تهرانی‌ها از فیلم‌های کوتاهی که تا‌کنون تنها برای دل فیلمساز ساخته می‌شدند و بعد به تاریخ نه چندان پربار فیلم کوتاه می‌پیوستند، استفاده خواهند کرد.

شاید این، شروع خوبی باشد برای برنامه‌های اکران دائمی فیلم‌های کوتاه و البته مستند. مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در این باره به روابط عمومی کانون فیلم کوتاه ایران می‌گوید: «در گذشته یکی از مشکلات سینمای کوتاه عدم‌ارتباط با مخاطب بود بنابراین سینمای کوتاه در گذشته جریان زنده و مردمی نداشت، اما در حال حاضر با گسترش امکانات و فضاها و مکان‌ها موقعیت استثنایی به نفع سینمای کوتاه ایجاد شده است.»

محمد آفریده درباره نقش فیلم کوتاه و مستند در سینمای کشور می‌گوید: «سینمای مرسوم هر کشوری به مرور به تکرار می‌افتد و خاصیت اصلی خود را از دست می‌دهد، اما فیلم کوتاه و مستند می‌تواند همیشه یکه‌تاز جریان‌های رو به رشد در سینما باشد.

سینمای کوتاه به‌ویژه به خاطر فرصتی که به فیلمسازان می‌دهد به‌شدت نوآوری دارد، بنابراین برآیند تاثیرات سینمای کوتاه در جریان سینمای بلند چشمگیر است.»

اما فرزاد موتمن، کارگردان و یکی از داوران جشن فیلم کوتاه خانه سینما، مخاطب اینگونه از فیلم را به جوانان و دانشجویان محدود می‌کند و معتقد است: «برای نمایش فیلم‌های کوتاه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که برای مخاطبان واقعی فیلم کوتاه یعنی دانشجویان، جوانان و علاقه‌مندان جدی سینما فرصت مناسب دیدن فیلم‌های کوتاه فراهم شود.»

موتمن ادامه می‌دهد: «به هر حال مخاطبان و تماشاگرانی هستند که تماشای یک لحظه و یک موقعیت را در یک فیلم کوتاه می‌فهمند و از دیدن آن لذت می‌برند گرچه ممکن است دایره این تماشاگران محدود باشد اما لازم است برای همین تماشاچی محدود نیز فیلم کوتاه تولید شود.»

مراسم افتتاحیه این برنامه، امروز ساعت 15در خانه هنرمندان برپا می‌شود و پس از آن در زمانی معادل یک فیلم سینمایی، 7 فیلم کوتاه از 7 کارگردان نمایش داده می‌شوند؛ «تابلو» علیرضا طالب‌زاده، «پیرمردها نمی‌میرند» رضا جمالی، «حضور» علیرضا چیتانی، «ترس و پرسه» رضا نوروزی گوهر، «چاووش» فرخ حنیفه‌نژاد، «چیزی که می‌بینید همین چیزی است که می‌بینید» میلاد و سجاد ستوده و «تاج خروس» آیدا پناهنده.

در نوبت دوم این برنامه نیز از ساعت 18 تا 20 فیلم‌های «پنجره» مهدی جعفری، «آب» رقیه توکلی، «15 روز یک‌بار» گلچهره دامغانی، «سمت راست من» کیارش اسدی‌زاده، «پرسه در حوالی زندگی» فرهاد فرد، «پژواک سکوت» مژده کارگر و «برفک» نقی نعمتی اکران می‌ش1وند.

این زمان‌بندی در محل‌های دیگر اکران نیز اجرا می‌شود و در هر کدام، در هر نوبت، 7 فیلم به نمایش درمی‌آید.

سینماحقیقت

گذشته از این برنامه، جشنواره بین‌المللی فیلم مستند که با نام سینماحقیقت برگزار می‌شود، به‌عنوان یکی دیگر از عرصه‌های پیرامونی سینمای حرفه‌ای، 10 روز دیگر آغاز می‌شود.

بنابراین، روزهای آینده، در غیاب جشنواره‌های‌ فیلم‌های بلند، فیلم کوتاه و مستند نیز فرصتی برای نفس کشیدن می‌یابند.

روابط عمومی سینماحقیقت، روز گذشته اسامی هیأت داوران بخش ملی «صندوق مستند ایران» را اعلام کرد و در خبر خود نوشت: «هدف از راه‌اندازی بخش صندوق مستند ایران، تحقق سینمای ملی و تقویت سینمای مستند خلاق ملهم از هویت فرهنگی جامعه‌ ایرانی -  اسلامی است تا طرح‌هایی که دارای تهیه‌کننده مستقل یا سرمایه‌گذار ایرانی هستند، در مرحله‌ ارائه طرح یا تکمیل طرح، مورد حمایت قرار بگیرند.»

در این بخش، طرح‌ها و فیلم‌های ناتمام داوری خواهند شد و در این دوره، 17 داور باید 65 اثر را بررسی کنند. نتیجه، معرفی 3 طرح برگزیده است که تا سقف 8 میلیون تومان مورد حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی قرار می‌گیرد تا بتواند کار را تمام کند.

این 17 داور عبارتند از: عبدالله اسفندیاری، منوچهر اکبرلو، بابک بهداد، مانی پتگر، آیدا پناهنده، خسرو دهقان، پناه‌برخدا رضایی، مهرداد زاهدیان، جعفر صانعی‌‌مقدم، رخساره قائم‌مقامی، مهدی قربانپور، فرزانه کاظمی، عبدالرضا کاهانی، محسن محمودی، سودابه مرادیان، هادی مقدم‌دوست و مرتضی ندایی.دومین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران: سینماحقیقت، 23 تا 28 مهر در سینما فلسطین، سینما قیام و تالار فارابی دانشگاه هنر برگزار می‌شود