به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پدال، طبیعت زیبای ایسلند با جاده های خلوت، محل مناسبی برای رانندگی با یکی از لوکس ترین خودروهای تولید انبوه دنیا است. بسیاری از مردم بر این باورند که محصول پرچمدار بنتلی با وزن خالص ۲۴۰۰ کیلوگرم، بهاندازه خودروهای اسپرت، سریع نیست و بنزین زیادی مصرف می کند؛ اما فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید، پرشتاب و کم مصرف است.
فلاینگ اسپور با کدل مدل S2، ابتدا در سال ۱۹۵۹ معرفی شد. این نام تجاری پس از تزریق سرمایه توسط فولکس واگن، سال ۲۰۰۵ به چرخهی تولید برگشت و ظاهرا، مدل چهاردر از کانتیننتال GT بود. فلاینگ اسپور با تولید نسل جدید از سال ۲۰۱۹، تفاوت با کنتیننتال GT را افزایش داد. این خودرو با توقف تولید مولسان، حالا محصول پرچمدار بنتلی در کلاس سدانهای لوکس محسوب میشود و به دلیل ویژگیهای اسپرت، طرفداران پرشماری در بازار امریکا و شرق آسیا دارد.
در سالهای اخیر، فلاینگ اسپور با دو پیشرانهی V8 و W12 تولید شده است؛ اما از سال ۲۰۲۱ نسخهی پلاگین هیبرید هم در سبد بنتلی وجود دارد. این خودرو از نظر قیمت، مشابه فلاینگ اسپور V8 است؛ اما مجموع قدرت ۵۴۶ اسب بخار و گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر دارد. سدان پلاگین هیبرید بنتلی، موتور برقی ۱۳۰ بخار و پیشرانه ۶ سیلندر توئین توربوشارژ، ۴۱۶ اسب بخار ارائه میکند.
بنتلی فلاینگ اسپور PHEV، می تواند در زمان ۴/۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت برسد و نهایت سرعت ۲۸۵ کیلومتر برساعت فراهم کند. همراه باتریهای ۱۸ کیلوات ساعتی در این مدل، ۵۰ کیلومتر رانندگی تمام برقی با نهایت سرعت ۱۳۵ کیلومتر برساعت، امکانپذیر است. همچنین اگر باتریها شارژ باشند، میانگین مصرف سوخت برای فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید، حدود ۹ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود.
شارژ باتریهای فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید از طریق شارژرهای پرقدرت DC، امکانپذیر نیست. این خودرو فقط با برق AC شهری شارژ میشود و حدود ۲/۵ ساعت برای تکمیل ظرفیت باتریها، زمان نیاز دارد.
نهایت سرعت مجاز در اتوبانهای ایسلند، ۹۰ کیلومتر برساعت است. این شرایط فرصت خوبی برای راننده ایجاد می کند تا از مناظر اطراف و کابین لوکس فلاینگ اسپور لذت ببرد. ترکیب اداوت داشبورد در این خودرو ، چشم نواز و زیبا است. البته از نظر کارشناس تاپگیر، کلیدها پرتعداد و گیج کننده هستند، پنل دیجیتال پشت فرمان هم در نگاه اول، پیچیده به نظر میرسد اما در مجموع، طراحی داخلی بنتلی یک نمونهی عالی از ترکیب لاکچری و اسپرت است.
از دیدگاه خبرنگار تاپگیر، مهم ترین تفاوت بنتلی و رولزرویس، مربوط به جایگاه راننده و سبک رانندگی این خودروها است، مالک فلاینگ اسپور ترجیح میدهد خودش رانندگی کند و پشت فرمان بنشیند اما سرنشین رولزرویس در صندلی عقب، حس بهتری دارد.
پژوهشگران در ایسلند، موفق به ساخت نسل سوم سوخت های دوست دار محیط زیست به نام استرا (Straw) شدهاند. این سوخت مایع، از نظر احتراقی، کاملا مشابه بنزین عمل میکند و برای خودروهای استاندارد اروپا قابل استفاده است. استرا وابستگی به نفت ندارد و از طریق بازیافت زباله تولید میشود.
کشور ایسلند، ۷۵ درصد برق مورد نیاز خود را از منابع آب تامین می کند، ۲۵ درصد دیگر هم از طریق زمین گرمایی به لطف آتشفشان ها تولید میشود. این کشور برای تولید برق، وابسته به سوخت های فسیلی و آلوده کننده محیط زیست نیست.
استرا به عنوان یک سوخت جایگزین بنزین، هنوز درحال آزمایش است و یک محصول تجاری محسوب نمیشود؛ اما آلایندگی بسیار کمی دارد و نشت آن در طبیعت، برای گیاهان مضر نیست. در تست و بررسی تاپ گیر از بنتلی فلاینگ اسپور پلاگین هیبرید، برای رانندگی تا مسافت ۷۶۰ کیلومتر از سوخت استرا استفاده شد و عملکرد فنی، کاملا مشابه بنزین بود.