صادرات گاز ایران به ارمنستان در مقابل دریافت برق از روز شنبه آغاز شد و این نخستین قرارداد از این نوع میان ایران و کشورهای همسایه است.

براساس این قرارداد در سال معادل 1/1 میلیون بی‌سی‌یو گاز به این کشور تحویل می‌شود و ارمنستان 3/3 مگاوات برق به ایران تحویل می‌دهد. برای ‌آگاهی از اهمیت این قرارداد و دیدگاه ارمنستان در مورد سرمایه‌گذاری در ایران با  آرا سیمونیان، معاون وزیر انرژی ارمنستان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • براساس قرارداد ایران و ارمنستان، کار مبادله برق و گاز میان 2 کشور آغاز شده است. این همکاری بر‌چه اساسی انجام می‌شود؟

این قرارداد یک قرارداد منحصر به فرد است و بین طرفین پولی ر‌د و بدل نمی‌شود. در واقع با تحویل گاز از سوی ایران به ارمنستان در مقابل برق به ایران تحویل می‌شود.

به‌نظر ما این یک همکاری جدید است که در منطقه بی‌سابقه است و می‌تواند به یک الگوی همکاری میان کشورهای مختلف تبدیل شود. پیش از این ما تنها برق به ایران صادر می‌کردیم و این متفاوت با همکاری‌های قبلی است و براساس یک قرارداد جدید انجام می‌شود.

  • بر اساس این قرارداد، چه میزان گاز به ارمنستان تحویل می‌شود و در مقابل چه میزان برق به ایران ارسال خواهد شد؟

قرارداد از روز شنبه اجرایی شد و ارمنستان با توجه به نیاز ایران تحویل برق را آغاز کرد، ولی هنوز جزئیات و میزان برق و حجم گاز تحویلی به دقت مشخص نشده است.

قرار است که کارشناسان 2 کشور در روزهای آینده در مورد رفع مشکلات فنی اجرای طرح و میزان گاز و برقی را که در شرایط حاضر امکان تحویل و مبادله آن بین 2 کشور وجود دارد، مذاکره کنند.

میزان گاز و برق تحویلی در هرسال مشخص شده و گفت‌وگو میان کارشناسان برای مشخص شدن جزئیات اجرایی آن است. به‌دلیل تغییرات قیمت انرژی این قرارداد با دقت بررسی شده و براساس تفاهمنامه2007 میان روسای‌جمهوری 2 کشور  اجرایی می‌شود.

  • آیا ارمنستان قصد مشارکت و سرمایه‌گذاری بیشتر در زمینه احداث پالایشگاه و نیروگاه و مشارکت در توسعه طرح‌های گاز و نفت را ندارد؟

ما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در همه زمینه‌های انرژی در ایران هستیم. اجرایی شدن این نخستین طرح، مهم است و در پی آن طرح‌های بیشتری درنظر داریم که در ایران اجرا و مشارکت کنیم.

قرار است مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران به‌زودی به ارمنستان سفر کند و مذاکرات بیشتری انجام شود.

ما قصد داریم که در همه زمینه‌ها در ایران همکاری و سرمایه‌گذاری کنیم. طرح‌هایی که در نظر داریم اجرایی شوند هم‌اکنون درحال مذاکره میان کارشناسان ما و ایران است و قول می‌دهم که به‌زودی جزئیات این توافق‌ها منتشر شود و خبر‌های بیشتری در مورد این همکاری‌ها خواهید شنید.