گروه بین الملل: فرمانده ارشد نیروهای انگلیسی در افغانستان دیروز از شکست راهبردهای ناتو در افغانستان و لزوم معامله با طالبان سخن گفت

سرتیپ مارک چارلتون اسمیت فرمانده تیپ16هوایی انگلیس در گفت و گو با روزنامه تایمز چاپ لندن اعلام کرد: ما در حال پیروزی در جنگ افغانستان نیستیم.

وی با تاکید بر غیرممکن بودن پیروزی در برابر نیروهای طالبان، بر لزوم معامله با آنها تاکید کرد: دولت انگلیس پیش از این،  هر گونه گزارش  مبنی بر اینکه نظامیان انگلیسی معتقدند عملیات نظامی در افغانستان محکوم به شکست است، را رد کرده بود.

اما فرمانده نیروهای انگلیسی در افغانستان گفت: مردم انگلیس نباید توقع یک پیروزی قاطع را در برابر طالبان داشته باشند بلکه باید برای معامله با این گروه آماده باشند.

وی افزود: ما باید توقعات خود را کاهش دهیم، زیرا در این جنگ پیروز نخواهیم شد بلکه تنها می‌توانیم درجه شورش‌ها را تا حدی کاهش دهیم که دیگر تهدیدی راهبردی محسوب نشوند و توسط ارتش افغانستان قابل کنترل باشد.

این فرمانده انگلیسی ادامه داد: ما احتمالا زمانی افغانستان را ترک خواهیم کرد که هنوز درجه‌ای از شورش‌های محلی در این کشور وجود دارد، زیرا ما نمی توانیم منتظر باشیم تا زمانی که هیچ شورش مسلحانه‌ای در افغانستان نباشد، این انتظاری غیرمنطقی است.

این سرتیپ انگلیسی در ادامه بر لزوم حل سیاسی مسئله افغانستان تاکید کرده و وارد کردن طالبان به روند سیاسی را از ضروریات راه حل سیاسی توصیف کرد و گفت: ما باید نحوه حل مشکلات در افغانستان را تغییر دهیم تا افراد و گروه های مختلف به جای حل خشونت آمیز مشکلات‌شان با یکدیگر و استفاده از اسلحه، با مذاکره به حل مشکلات بپردازند.

چارلتون ادامه داد: راه پایان دادن به شورش هایی نظیر شورش های کنونی افغانستان این است که طالبان آماده باشند بر سر میز مذاکره نشسته و با دیگران صحبت کنند و این نباید موجب نگرانی مردم شود.

آغاز مذاکرات طالبان در عربستان

محمد صدیق تشکری، مشاور سابق حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان هم دیروز در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط گفت که چند نفر از رهبران طالبان در طرح پایان دادن به خشونت‌ها که تحت نظارت عربستان و انگلیس در حال اجراست، حضور دارند.

تشکری گفت: احمد متوکل وزیر امور خارجه، مولوی ارسلان وزیر تحقیقات، ملا احمدیار وزیر مهاجرین حکومت طالبان در کنار ملاعبدالسلام ضعیف سفیر طالبان در اسلام آباد، که 4سال نیز در زندان گوانتانامو به‌سر برده، و عبدالحکیم مجاهد سخنگوی ملاعمر در سازمان ملل، میانجیگری دولت افغانستان و طالبان را به عهده گرفته‌اند.

پایان حضور نیروهای ویژه آلمان

همزمان با افزایش مخالفت‌ها در آستانه تمدید ماموریت نظامی نیروهای آلمانی در افغانستان از سوی پارلمان این کشور، وزیر امور خارجه آلمان خواستار خروج نیروهای ویژه کشورش از افغانستان شد. 

فرانک والتر اشتاین مایر در مصاحبه‌ای با نشریه اشپیگل گفت:   مجوز حضور نیروهای ویژه آلمان در افغانستان را لغو خواهد کرد. وی گفت: کماندوهای آلمانی مستقر در افغانستان حتی در یک ماموریت نظامی شرکت نکرده‌اند