به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدتقی فهیم، منتقد سینما و مجری و کارشناس برنامههای تلویزیونی عنوان کرد: من موافق افزایش بودجه سازمان هستم اما قبل از آن موافق تغییر و تحول در ساختار سازمان هستم؛ یعنی طوری باشد که اگر پولی وارد شد، به همان اندازه ما خروجی خوبی را شاهد باشیم. برخی از سریالهای تلویزیون ما در تاثیر نامطلوب بر خانواده، از سریالهای ترکی هم بدترند.
این منتقد درباره تاثیر افزایش بودجه صداوسیما بر بهبود کیفیت سریالهای تلویزیونی گفت: بودجه بسیار مهم است، اما تضمین کیفیت سریال ها به بودجه ربطی ندارد. بیشتر به مناسبات مدیریتی در سازمان مربوط است. اینکه چقدر مدیران دارای خلاقیت و بهروز هستند و اینکه چقدر تلویزیون با برنامههای خوشساختِ کیفی و مطالبهگرایانه، میتواند فاصله رسانه را با مردم کم کند. همه اینها به مدیریت مربوط است. اگر مدیریت ضعیف عمل کند، شما همه پول ایران را هم به صداوسیما بدهید، اتفاقی نخواهد افتاد.
فهیم با بیان اینکه کیفیت سریال ها به عوامل متعددی بستگی دارد، در توضیح این اظهارنظر گفت: پنج سال پیش بودجه سازمان صداوسیما کم بود اما به هر حال کارهایی تولید میشد. از پنج سال به این طرف همان کارها تولید میشود ولی کیفیت ندارد. سریالها را که نگاه میکنیم، میبینیم مشکل اصلی ایده، مضمون و ساخت و پرداخت اثر است. آنچه باعث انتقاد به سریالها می شود، بودجه نیست. بلکه ضعیف و دم دستی بودن بازیها، متن شلخته و فاقد قصه بودن سریال است. این ها خیلی مهم است و باید در سازمان صداوسیما رفع شود. البته در مورد سریال های الف، بودجه مهم است و نبود آن می تواند باعث خوابیدن کار شود.
این منتقد همچنین به محدودیتهای صداوسیما در کسب درآمد اشاره کرد و گفت: صداوسیما محدودیت های زیادی در زمینه گرفتن آگهی دارد. هرچند درآمد آگهی خیلی زیاد است اما باز هم محدودیت دارد. خود من گاهی منتقد پخش برخی از آگهی های تلویزیونی بودم که تاثیر نامطلوبی بر تولید داخلی میگذاشتند و به نوعی ضدفرهنگ عمل میکردند. بنابراین به این نتیجه میرسیم که بودجه صداوسیما باید از طریق بودجه دولتی تامین شود. چون تلویزیون دو منبع درآمد دارد؛ یکی بودجه دولت و یکی آگهیها. البته برخی میگویند تلویزیون آنتنفروشی هم میکند که این هم قابل نقد است.
فهیم افزود: در دنیا مشکلاتی از این دست برای رسانه وجود ندارد. رسانه های دنیا به هر دری میزنند تا تامین بودجه کنند. حتی وارد لابی های کثیف و پولشویی میشوند. در عرف رسانهای حاکم بر جهان، این مسائل وجود دارد، اما در اینجا ما شورایی تحت عنوان شورای نظارت بر صداوسیما داریم که اخیرا آقای صفار هرندی رییس آن شده است و این شورا نظارت میکند تا هر آگهیای از تلویزیون پخش نشود.
او به سریال های تلویزیونی اشاره کرد و گفت: فکر میکنم اهمیت سریال ها خیلی بیشتر از دیگر بخشهای تلویزیون است. اخبار و بخش های دیگر هم اهمیت دارند اما رسانه از طریق پخش سریال و نمایش است که مخاطب را جذب میکند و نگه میدارد. هر موضوع و مضمونی از طریق کارهای نمایشی درازمدت تاثیرگذار و جریان ساز میشود. این در حالی است که الان ما چند سال است شاهد یک سریال مناسب و باکیفیت در تلویزیون نیستیم. در چند سال گذشته از سر و روی سریال ها میبارد که فقر مالی داشتهاند اما بر این باور نیستیم که همه چیز را پول حل میکند. معتقدم نقش تولیدکننده ها به ویژه نویسنده ها و کارگردانهای خلاق اهمیت زیادی دارد، اما بودجه به ویژه در سریالهای تاریخی و الف، نقش مهمی را ایفا میکند.
فهیم در واکنش به اظهار نظر محمدحسین لطیفی که بودجه سازمان صداوسیما را در مقایسه با نرخ دلار و تورم ناچیز دانسته بود، گفت: من تولیدکننده نیستم. آقای لطیفی از منظر تولیدکننده میگوید، من از منظر کیفیت و مفید بودن آثار برای بیننده می گویم. بودجه یک بخش از کار است. اگر قرار باشد به کارهای جدید و پر کردن آنتن با کارهای تاریخی و الف رو بیاوریم، بله این بودجه در مقابل آنچه که جهان دارد هزینه می کند، چیزی نیست. اما همچنان معتقدم ما احتیاج به مدیریت خلاق و فعال داریم. مدیرانی که به دنبال این باشند که از استعدادها بهره خوبی ببرند و برای تولید آثار خوب اتاق فکر تشکیل بدهند.
او ادامه داد: مسئله دیگر، شستن رده های مدیریت میانی از روابط ناسالم مالی و ارتباطات خانوادگی است. اگر این اتفاق نیفتد، همانطور که گفتم اگر همه بودجه را هم به سازمان صداوسیما بدهند، هیچ اتفاقی نمیافتد. اما اگر رویکرد سازمان در بخش مدیریت کلان و در مواجهه با مدیریت میانی، ضربتی باشد، بودجه هرچقدر هم باشد، خوب مصرف شده و بازدهی خواهد داشت.