علی ابراهیمی: با افزایش بی‌رویه قیمت سبزی و صیفی در روزهای گذشته باز هم مسئولان وزارت جهاد کشاورزی وعده‌های تازه‌ای برای رفع مشکل نابسامانی بازار داده و اعلام کرده‌اند که مشکلات بازار سبزی، صیفی و میوه با ورود میوه‌های فصلی و گرمسیری مرتفع خواهد شد.

این وعده‌ها در حالی مطرح می‌شود که به گفته بیشتر کارشناسان و حتی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی خشکسالی اخیر تاثیر چندانی در کاهش تولید محصولات باغی و سبزی و صیفی نداشته است و حتی با وجود سرمازدگی مرکبات، تولید‌کنندگان این بخش اعلام کرده‌اند که میزان تولید این محصولات قادر به رفع نیاز بازار داخلی خواهد بود.

با این روند مسئولان به جای رفع مشکلات نظام عرضه به نقش تغییرات فصلی در کاهش قیمت و ساماندهی بازار تکیه کرده‌اند به نحوی که مدیرکل دفتر سبزی و صیفی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است با ورود تولیدات مناطق گرمسیری قیمت سبزی و صیفی در سطح کشور متعادل‌تر می‌شود. در روزهای گذشته به‌دلیل وجود چند روز تعطیلات آخر هفته، جابه‌جایی محصولات سبزی و صیفی از مناطق جنوبی به سطح کشور از روند کندی برخوردارشد که با آغاز مجدد حمل‌ونقل جاده‌ای، تولیدات وارد بازارهای مصرف خواهد شد.

محمدمهدی بحرینی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه در فصل پاییز و زمستان تولید سبزی کمتر می‌شود، می‌افزاید: سبزی مناطق گرمسیری تا زمان توزیع در سطح کشور نیاز به زمان دارد؛گرچه اکنون در استان خوزستان موقع برداشت محصول تولیدی است اما کاهش تولید سبزی و صیفی به‌دلیل آغاز فصل سرما و نیز مواجهه با ایام تعطیل و کندشدن جابه‌جایی‌ها موجب شده تا این محصول با نوسانات قیمت همراه باشد.

با ورود تولیدات مناطق گرمسیری قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود. وی با اشاره به تاثیر نداشتن نگرانی از شیوع وبا در کاهش مصرف سبزی و صیفی در تابستان سال‌جاری می‌افزاید: گران‌شدن محصولات سبزی و صیفی نیز همچون سایر تولیدات کشور از تورم موجود تبعیت می‌کند؛ این در حالی است که در ایام تعطیلات، عدم‌تردد کامیون‌های حمل سبزی، پیاز  یا سیب زمینی در جاده‌ها نوسانات قیمتی را در بازارهای مصرف ایجاد می‌کند.

بحرینی می‌گوید: تولید سبزیجات در مناطق شمالی کشور بیشتر به مصرف محلی می‌رسد و تولیدات استان‌های مرکزی و جنوبی شامل اصفهان، قم، دزفول، هرمزگان و بوشهر در سطح کشور توزیع می‌شود.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت جهاد کشاورزی افزایش قیمت سبزی در روزهای اخیر را مقطعی دانسته و پیش‌بینی کرده است که با عرضه تولیدات مناطق جنوبی کشور در روزهای آتی، کمبود سبزی در بازار مرتفع و قیمت‌ها متعادل شود.

عرضه محصولات فصلی و کاهش قیمت

محمدحسین انصاری فرد با بیان اینکه قیمت میوه و سبزی در روزهای آینده با عرضه محصولات فصلی متعادل می‌شود، از اواخر شهریور و اوایل مهرماه به‌عنوان «سیاه بازار» میوه در کشور نام برد و افزود:‌ معمولا در این مقطع زمانی، عرضه میوه‌های تابستانی محدود می‌شود و تا زمان عرضه میوه‌های پاییزه، بازار میوه به‌دلیل کمبود محصول با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

وی میوه‌های موجود بازار در این دوره زمانی را یا انباری و یا ته‌مانده‌های باغ‌ها دانسته و می‌افراید: به‌تدریج با ورود میوه‌های پاییزه به بازار نظیر انار، خرمالو، مرکبات و... قیمت میوه متعادل می‌شود.

انصاری‌فرد با بیان اینکه تولید میوه در سال‌جاری با وجود سرمای کم‌سابقه زمستان پارسال از وضعیت خوبی برخوردار است، می‌گوید: امسال تولید مرکبات به‌ویژه نارنگی در کشور افزایش یافته و مجموع تولید مرکبات به حدود 5‌میلیون تن می‌رسد. با وضعیت مناسب تولید مرکبات در کشور ذخیره‌سازی‌ بیشتری نیز برای شب عید در مقایسه با پارسال صورت خواهد گرفت.

وی همچنین افزایش قیمت سبزی‌ در روزهای اخیر را مقطعی دانسته و می‌گوید: در روزهای گذشته با افزایش بارندگی و وقوع سیل در مناطق شمالی کشور عرضه سبزیجات این مناطق به بازار با مشکل مواجه شد، اما پیش‌بینی می‌شود با عرضه تولیدات مناطق جنوبی کشور در روز‌های آینده، کمبود سبزی در بازار مرتفع و قیمت‌ها متعادل شود.