ترجمه - سیمین‌دخت گودرزی: گردشگران مصری که به وسیله آدم‌ربایان، گروگان گرفته شده بودند اغلب پس از آزادی گفتند بار دیگر به مصر بازمی‌گردند و دست‌اندرکاران گردشگری این کشور با تلاش فراوان توانسته‌اند تاثیرات منفی این رخداد را به حداقل برسانند.

 چندی پیش گردشگرانی که توسط آدم‌ربایان در مصر گروگان گرفته و پس از مدتی آزاد شدند، مهم‌ترین عناوین خبری را در بخش گردشگری خارجی به‌خود اختصاص دادند.

در پی این حادثه دولت مصر نهایت تلاش خود را برای برقراری دوباره امنیت و حفظ وجهه بین‌المللی‌اش انجام داد و مقامات رسمی این دولت، گردشگران رها شده را پس از آنکه در یک بیمارستان مجهز، معاینات پزشکی لازم برای اطمینان از سلامت آنها انجام شد، شخصا از فرودگاه مصر بدرقه کردند. روند گردشگری مصر در سال 2007 و تا پیش از وقوع این حادثه به سطوح بالا و قابل توجهی رسیده بود تا آنجا که سود حاصل از آن، تولیدات داخلی را حدود 5/6 درصد و استخدام نیروی کار را 10 درصد افزایش داده بود اما پس از اتفاقات جدید هنوز منابع خبری این کشور نتایج بررسی روند گردشگری شان را اعلام نکرده‌اند.

در سال 1997 صنعت گردشگری مصر یک بار دیگر دچار تغییرات ناگهانی شد که علت آن وقوع حملات تروریستی در شهر القصر(Luxor) یا همان شهر فراعنه مصر بود که طی آن 63 گردشگر در معبد هاتشپسوت(Hatshepsut) کشته شدند اما به گفته مسئولان و مقامات مصری گروگان‌گیری اخیر که در منطقه جلف کبیر (Gilf Kebir) - بیابان‌های غربی مصر ـ توسط تبهکاری با صورت پوشیده شده صورت گرفته کاملا متفاوت است.  سیمون کیچن، یکی از کارشناسان اقتصادی عالی‌رتبه در مصر می‌گوید: نمی‌توان هیچ ارتباطی میان این گروگان‌گیری و حملات چند سال قبل برقرار کرد. حتی انفجارهایی که در سال‌های 2000 و 2006 در سینا پیش آمد تاثیراتی بسیار کمتر از حمله القصر بر صنعت گردشگری مصر گذاشت.

شرکت‌ها و آژانس‌های مسافرتی مصر نیز این تاثیرات را بسیار اندک شمرده، می‌گویند: تاکنون هیچ‌یک از رزروهایمان لغو نشده‌اند و ما با اطمینان کامل می‌توانیم به وضوح موضوع را از طریق برگزارکنندگان تورها برای گردشگران توضیح داده و آنها را از وجود امنیت کافی طی سفرشان به مصر خاطرجمع کنیم؛ چراکه این اتفاق یک اقدام بزهکارانه بوده و اساسا با حملات تروریستی که در آنها صدها نفر در انفجارهای پی در پی کشته می‌شوند، متفاوت است. ضمنا اتفاقی که در بخش‌های دورافتاده، در بیابان و به دور از کنترل پلیس مصر، رخ داده، هرگز مناطق گردشگری، هتل‌ها و مراکز عمومی را تهدید نمی‌کند.

از سوی دیگر یکی از کارشناسان آلمانی که در حوزه مسائل امنیتی فعالیت می‌کند، آدم ربایی اخیر را پدیده ساهارا می‌نامد و می‌گوید: این اتفاق پدیده‌ای است مانند قاچاق اسلحه، انسان و مواد‌مخدر که تنها در یک چنین مناطقی رخ می‌دهد. وی می‌افزاید: با توجه به حادثه‌ای که در فوریه گذشته (بهمن ماه) افتاد و طی آن یک زوج گردشگر در تونس ربوده شدند، این روزها سفر به بیابان‌ها خطرناک‌تر از سال‌های گذشته است. 

پس از وقوع گروگانگیری در مصر نیروهای امنیتی این کشور فعالیت خود را برای برقراری آرامش در مرزهای میان مصر و سودان به شدت افزایش داده‌اند.زوهیر گارانا (Zuheir Garana)، وزیر گردشگری مصر در یک کنفرانس مطبوعاتی که دوشنبه گذشته برگزار شد، قول داد همگام با تلاش‌های نیروهای امنیتی، هرگز بار دیگر وقوع چنین اتفاقاتی را در مصر شاهد نباشند. بنابر نتایج تحقیقات، آدم‌ربایان بیشتر انگیزه مالی داشته‌اند و این یک اقدام سیاسی یا جنایتکارانه نبوده است. بسیاری از گروگان‌های آزادشده گفته‌اند با وجود تجربیات نه چندان خوشایند باز هم به مصر سفر خواهند کرد!

Middle East Features