سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از جداول و ستون‌های جداول در مذاکرات وین آماده شده و بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است، گفت: آنچه که مانده است موضوعات مهم و تصمیمات سیاسی خاص است و واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا،  سعید خطیب زاده  امروز دوشنبه در نشست خبری در مورد روند مذاکرات وین گفت: طی روزهای اخیر هیات‌ها گفت و گوهای فشرده ای در وین داشتند و برای تنفسی به تهران برگشتند. تمرکز جلسات در چهار مورد بوده است و در این تنفس هم جلسات کارشناسی در وین قطع نبود.

وی ادامه داد: در آخرین وضعیت گفت و گوها بسیاری از جداول و ستون های جداول آماده شده است. بخشی از پرانتزها نیز پاکسازی شده است و توافقات هم در حال تبدیل شدن به جملات و کلمات هستند. آنچه که مانده است، موضوعات مهم و تصمیمات خاص سیاسی است و طرف واشنگتن باید تصمیم خود را بگیرد و اعلام کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: اگر این اتفاقات بیفتد، با سرعت خوبی به سمت توافق خوب و قابل اتکا در حرکت هستیم.

 خطیب زاده در پاسخ به سوالی درباره حاکمیت ملی سوریه گفت: حاکمیت ملی سوریه باید برای همه کشورها مورد احترام واقع شود، ما سازوکاری در مورد سوریه داریم که بر اساس آن همه اختلافات حل و فصل می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر رییس جمهوری به روسیه گفت: سفر رییس جمهور به روسیه بسیار حائز اهمیت است و در مسیر سیاست خارجی متوازن دولت است. آقای رییسی در این سفر با همتای خود ملاقات خواهند داشت و در مورد مسایل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی رایزنی و گفت و گو خواهند کرد.

به گفته خطیب زاده، وزارت امور خارجه طی هفته‌های گذشته تیمی را مامور انجام این سفر کرده است.