به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، سردار کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور انتظامی کشور درباره سهم تقصیر کارخانجات در تصادفاتی که برای کارگران کارخانجات اتفاق میافتد و کارگران دچار حادثه میشوند، گفت: در بحث سرویس کارخانجات یکی از مشکلاتی که در کشور داریم فرسودگی ناوگان حمل و نقل است، قاعدتا ۸۰ درصد از ناوگان ما فرسوده است و این موضوع خطرات جدی برای ما به همراه دارد.
وی با بیان اینکه در این وسایل بیشتر از قطعات نامرغوب استفاده میشود، ادامه داد: در حادثه اتوبوس سربازان که در تابستان امسال رخ داد، وقتی اتوبوس را بررسی کردیم متوجه شدیم بیشتر قطعات استفاده شده نامرغوب بوده است. یا در مینیبوس حامل کارگران که چندی پیش دچار حادثه شد نیز باز هم قطعات نامرغوب استفاده شده بود. همچنین در اتوبوس خبرنگاران که در تابستان دچار حادثه شد همین مشکلات وجود داشت.
رییس پلیس راهور کشور خاطرنشان کرد: بیشتر عامل فرسودگی ناوگان است و اگر ناوگان مطمئن داشته باشیم قطعا تصادفات کمتر خواهد بود و خسارت ناشی از آن نیز کاهش پیدا خواهد کرد. وقتی ما به اتوبوسهای فرسوده اجازه نمیدهیم به طور طبیعی در جابجایی مسافر در تعاونیها خدمت کنند. این اتوبوسهای فرسوده در قالب سرویس مدارس روستایی، سرویس کارخانجات و ... فعالیت میکنند و این شرکت یا کارخانه به جهت اینکه پول کمتری بدهند و در هزینههای خودشان صرفهجویی داشته باشند با صاحبان این دستگاههای فرسوده قرارداد میبندند، در حالی که نباید این اتفاق بیفتد. این اتوبوسها یا مینیبوسها با توجه به اینکه به دلیل فرسودگی وسیله اجازه تردد از جادههای اصلی را ندارند از جادههای فرعی و روستایی و محورهای پشت پاسگاه بیشتر تردد میکنند تا پلیس نتواند آنها را متوقف کند و دچار حادثه میشوند و خسارات جبرانناپذیری برجای میگذارند.
سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که آیا سهمی برای شرکتها و کارخانجاتی که از این سرویسهای فرسوده استفاده میکنند، در تصادفات مشخص میشود، یادآور شد: ما در تصادفات سهم این کارخانجات و شرکتها را نیز مشخص کرده و اعلام میکنیم. همانطور که در حادثه اتوبوس خبرنگاران سهم تقصیر برای کارخانه سیمان که از این اتوبوس استفاده میکرد را مشخص کردیم. در حادثه اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات، اتوبوس خبرنگاران، اتوبوس سربازان، حادثه سرویس مدرسه روستایی غالبا فرسودگی ناوگان نیز یکی از عوامل حادثه است.