امسال با تأکید شهردار منطقه ۱۸ اعضای گروه‌های جهادی از جمله خیریه‌ها، شورایاران و پایگاه‌های بسیج در روزهای سرد زمستانی به‌طورجهادی و شبانه‌روزی در نواحی هفتگانه منطقه گشتزنی کرده و درصورت مشاهده افراد بی‌خانمان، آنها را با خودرو ویژه به گرمخانه منتقل می‌کنند تا از سوز و سرمای زمستان درامان بمانند.

همشهری محله‌_ مریم قاسمی: باتوجه به مساحت و مختصات جغرافیایی منطقه ۱۸ شامل ۷ ناحیه، ۱۸ محله و تعدد روستاهای حریم تهران، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۱۸ تصمیم گرفت تا امسال با کمک و همیاری اعضای گروه‌های جهادی و نهادهای اجتماعی از جمله شهرداری، خیریه‌ها، شورایاری‌ها و پایگاه‌های بسیج، طرح شناسایی و حمایت اجتماعی از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌های شهر را اجرایی کند.

«رحیم محمدنژاد» با اعلام این خبر گفت: «گروه‌های جهادی منطقه ۱۸ در طرح گشتزنی در محله‌ها به نقاط کور و فاقد دید دقت نظر ویژه‌ای دارند، چراکه‌درصد بالایی از کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها درجاهایی حضور دارندکه در نزدیکی بافت مسکونی نباشد مثلاً زیر پل‌های سواره‌رو، کانال‌های حاشیه بزرگراه‌ها، خرابه‌ها، ساختمان‌های نیمه‌کاره و رها شده، فضاهای بی‌دفاع شهری، محدوده حریم خط راه‌آهن تهران و... به همین دلیل کار شناسایی اینگونه افراد آسیب دیده اجتماعی همکاری و همت جمعی را می‌طلبدکه خوشبختانه با عنایت شهردار منطقه ۱۸ این تعامل سازنده میان نهادهای اجتماعی و انجمن‌های خیریه و شورایاری‌ها بر قرار شده و در همین مدت زمان نیز نتیجه خوبی به دست آمده است».

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار منطقه ۱۸ افزود: «طبق بررسی انجام شده در این طرح ویژه، به‌طور میانگین در شبانه‌روز بین ۸۰ تا ۱۰۰ کارتن‌خواب و بی‌خانمان در محدوده نواحی ۷گانه شناسایی و پس از انتقال به گرمخانه توسط پزشکان متخصص، معاینه و در صورت نیاز تحت درمان و مداوا قرار می‌گیرند. اهدای لباس نو و پوشاک مناسب به این افراد و توزیع وعده های غذایی گرم و مقوی بین آنها در اوقات مختلف از جمله اقداماتی است که پیش‌بینی شده تا رضایت اینگونه اقشار محروم و آسیب دیده به دست آید».

محمدنژاد در پایان صحبت‌هایش یادآوری کردکه اگر شهروندان ساکن در هر نقطه و محله از شهر تهران، با دیدن کارتن‌خواب‌ها و بی‌خانمان‌ها با شماره ۱۳۷ تماس بگیرند، کارشناسان پایگاه اجتماعی شهرداری در محل حاضر شده و آسیب دیده‌های اجتماعی را به توجه به موقعیت جغرافیایی مناطق ۲۲‌گانه به نزدیک‌ترین گرمخانه انتقال می‌دهند.