به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وبسایت نیواطلس، در ماه مه سال ۲۰۱۶، پروفسور استفان کلاین راهش را از یک شرکت حمل و نقل هوایی اسلواکی به نام Aeromobil جدا کرد تا بر روی ماشین پرنده خود کار کند. یک تیم ۸ نفره از آن زمان تاکنون حدود ۱۰۰ هزار ساعت کار را برای پیش بردن نقشههای طراحی به مدلهای کامپیوتری و نمونههای اولیه اختصاص دادهاند.
AirCar اکنون بیش از ۷۰ ساعت پرواز آزمایشی مطابق با استانداردهای آژانس ایمنی هوانوردی اروپا (EASA) شامل ۲۰۰ برخاست و فرود در سفرهای بینالمللی در مسیر دریافت گواهینامه قابلیت پرواز انجام داده است.
«رنه مولنار»، مدیر بخش هوانوردی غیرنظامی اداره حمل و نقل اسلواکی د این خصوص گفت: «مقامهای حمل و نقل به دقت تمام مراحل توسعه منحصر به فرد AirCar را از آغاز آن در سال ۲۰۱۷ زیر نظر داشتند. ایمنی حمل و نقل بالاترین اولویت ما است. AirCar نوآوریهای برتر را با اقدامات ایمنی مطابق با استانداردهای EASA ترکیب میکند. این، دسته جدیدی از یک خودروی اسپورت و یک هواپیمای قابل اعتماد را تعریف میکند. صدور گواهینامه آن هم کاری چالش برانگیز و هم جذاب بود.»
آنتون زاجاک، موسس این شرکت هم گفت: «گواهی قابلیت پرواز یک گواهی رسمی محسوب میشود که مطابق با تمام مقررات EASA برای کشورهای عضو آن صادر شده است. هر کشور عضو، مقامات محلی را برای صدور گواهینامههای معتبر در سراسر این کشورها منصوب میکند. بنابراین، Aircar میتواند به بریتانیا پرواز کند و ما برنامههایی برای پرواز از پاریس به لندن در آیندهای نزدیک داریم. این خودروی پرنده در مرحله آزمایشی است. با این حال، ما برای EASA CS-۲۳ درخواست خواهیم کرد؛ کل تحقیق و توسعه برای مطابقت با استانداردهای EASA انجام شده است.»
نمونه اولیه AirCar دو سرنشینه که شبیه خودروهای مسابقهای رقابتهای اتومبیلرانی لومان فرانسه است، دارای یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر احتراقی بامو با قدرت ۱۴۰ اسب بخار بوده که هم پروانه ثابت را در هنگام پرواز و هم چرخها را در جاده به حرکت در میآورد. سرعت برخاستن آن ۱۱۵ کیلومتر در ساعت، سرعت کروز ۱۸۰ کیلومتر در دور موتور ۲۸۰۰ دور در دقیقه است و میتواند سرعت جادهای بیش از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت داشته باشد.
بیشتر بخوانید:
با فشار دادن یک دکمه، وسیله نقلیه از حالت هواپیما به حالت جاده در حدود دو دقیقه تبدیل میشود. بالها بهطور خودکار جمع شده و قبل از قرار دادن آنها در بدنه کامپوزیت بالا میرود و در قسمت دم کشیده میشود.
مغزهای طراحی و توسعه این وسیله نقلیه و پروفسور استفان کلاین، خلبان آزمایشی AirCar، گفت: «گواهینامه AirCar درها را برای تولید انبوه خودروهای پرنده بسیار کارآمد باز میکند. این رسمیشدن و تایید نهایی، توانایی ما برای تغییر سفرهای میان مسافت برای همیشه است.»