دانشمندان توانسته‌اند راهی پیدا کنند تا یک حباب را برای بیش از یک سال حفظ کنند و مانع از ترکیدن آن شوند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ان‌بی‌سی نیوز فیزیکدانان در دانشگاه لیل در شمال فرانسه توانستند طول عمر یک حباب را به ۴۶۵ روز یعنی ۲۰۰۰۰۰ برابر بیشتر از طول عمر یک حباب معمولی صابون برسانند.  آنها این کار را با ایجاد کردن حبابی با مقدار زیادی گلیسرول به علاوه آب و ذرات پلاستیکی انجام دادند که باعث پایداری دیواره حباب می‌شود.

حباب معمولی صابون چند ثانیه‌ای بیشتر دوام نمی‌آورد و به علت پایین ریختن دیواره مایع آن به علت کشش جاذبه و یا تبخیر این مایع از هم می‌پاشد.

پژوهشگران فرانسوی که نتایج کارشان را برای ساختن حباب پایدارشان که آن را «مرمر گازی» نامیده‌اند، از گلیسرول استفاده کردند که به طور شایعی در صنایع غذایی به عنوان ماده نگهدارنده و شیرین‌کننده استفاده می‌شود.  گلیسرول تمایل ترکیبی بالایی با آب دارد و به خاطر قدرت جذب‌کنندگی آب از هوا شهرت دارد .

فرضیه این دانشمندان این بود که این جذب آب بوسیله گلیسرول تبخیر آب از حباب را جبران می‌کند و وجود ذرات پلاستیکی در دیواره حباب مانع از به پایین ریختن آب از آن می‌شود و هر دو اثر مانع از پارگی حباب می‌شوند.

این دانشمندان در تجربیاتشان برای یافتن پردوام‌ترین حباب سه نوع حباب متفاوت- حباب صابون عادی، حباب‌های «مرمر گازی» آب‌پایه و حباب‌های ساخته‌شده از ترکیب آب و گلیسرول را آزمایش کردند.

این پژوهشگران حباب‌های از نوع «مرمر گازی» را ذرات پلاستیکی را روی سطح یک محلول آبی یا آب و گلیسرول پخش کردند. بعد هوا را به زیر آن این لایه تزریق کردند تا حباب تشکیل شود.

آنها بعد از تشکیل هر حباب، آن را یک روی وزنه قرار دادند و با فیلمبرداری ویدئویی طول عمر هر کدامشان را اندازه گرفتند. «مرمزهای گازی» آب‌پایه از حباب‌های صابون عادی طول عمر بیشتری داشتند و  شش دقیقه تا یک ساعت کامل طول کشید تا بترکند. در حباب‌هایی که ذرات پلاستیکی روی دیواره‌ای آب و گلیسرول قرار گرفته بودند، دوام حباب بسیار طولانی‌تر بود و طول عمر یکی از آنها به رکورد ۴۶۵ روز رسید.

گرچه شاید این کار دانشمندان فرانسوی برای افراد عادی بیهوده به نظر رسد، اما این تجربه ایجاد حباب‌های پایدار می‌تواند کاربردهای بسیار مهمی داشته باشند.

برای مثال پیشگیری از تبخیر آب نقش مهمی در سلامت چشم دارد، لایه بسیار نازک میکروسکوپی اشکی که سطح چشم را می‌پوشاند، اگر مولکول‌های بزرگ چربی در آن موجود نبودند، به سرعت تبخیر می‌شد و به خشکی چشم می‌انجامید. همچنین ایجاد قطرک‌های پایدارتر در داروهایی که به صورت افشانه‌ و هواپخش‌ (آئروسل‌ها) استفاده می‌شوند، می‌تواند اثربخشی آنها را بیشتر کند.

رکوردهای جهانی گینس مجموعه‌ای از رکوردهای مربوط به حباب دارد، از جمله بلندترین یا درازترین حباب جداگانه، اما رکوردی درباره پردوام‌ترین حباب ثبت نشده است.

در همین زمینه:

برچسب‌ها