مراسم افتتاحیه اجلاس شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی در مجموعه سعد آباد تهران برگزار شد

رئیس مجلس در این مراسم با اشاره به اینکه کشورهای اندکی با ایران برای مبارزه با تئوری یکجانبه‌گرایی بین‌المللی همراه شدند، تاکید کرد: اما نتایج این راهبرد ایران در خاورمیانه به خوبی عیان است.

علی لاریجانی اقدام پیش‌دستانه در جنگ و اشغال نظامی به بهانه مبارزه با تروریسم و تحمیل دست نشانده به بهانه دمکراسی خواهی را یکی دیگر از تئوری‌های رایج در سیاست بین‌الملل دانست و گفت: هر چند نارس و عجولانه بودن چنین تئوری‌هایی از دید تیزبینی عالم سیاست مخفی نبود، اما با تبلیغات مهیج و نبود نظریات جایگزین باید بپذیریم که عملا در یک دوره تلاش شد نظریه معیوب یکجانبه‌گرایی به نظریه مسلط صحنه بین‌الملل بدل شود.

وی در ادامه سخنانش که مهر مشروح آن را منتشر کرد، ادامه داد: این دوره را باید جزء دهه‌های سیاه از نظر حقوق بشر دانست؛

چرا که شاهد بدترین جنایات علیه بشریت بودیم اما شکل ظاهری آن قانونی بود به‌طوری که بمباران‌های وحشیانه در عراق، فلسطین، افغانستان و لبنان، زندان‌های مخوف درابوغریب، گوانتانامو و سرقت‌های سازمان یافته هوایی از سوی پایگاه‌های آمریکا در اروپا از اتفاقات این دوره است.

چالش‌ها و فرصت‌ها

نایب رئیس مجلس نیز در افتتاحیه شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی با بیان اینکه دنیای امروز ما با چالش‌ها و فرصت‌های زیادی روبه‌روست، افزود: آنهایی که تصور می‌کردند با سقوط کمونیسم فاتح جنگ سرد شدند و با سرمستی سخن از تک‌قطبی شدن جهان و غالب شدن نظم نوین جهانی برمبنای ایده‌آل‌های خود می‌راندند، اکنون چنان با مشکلات داخلی و خارجی مواجهند که چاره‌ای ندارند جز اینکه بیشتر انرژی و توان خود را مصروف حل این مشکلات کنند.

محمد حسن ابوترابی فرد یکی از اهداف تاسیس مجمع مجالس آسیایی را ارتقای همگرایی در این قاره معرفی کرد و اظهار داشت: امید است با پیگیری جدی برنامه‌ها و مصوبات آن، زمینه‌ دستیابی به این هدف بزرگ فراهم شود.

شورای اجرایی مجمع مجالس آسیایی طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به‌منظور نوشتن پیش نویس دستورالعمل مجمع مجالس آسیایی برگزار می‌شود.

قرار است مجمع مجالس آسیایی آبان ماه امسال در کشور اندونزی با حضور نماینده 39 پارلمان آسیایی برگزار شود.ایران 2 سال میزبان اجلاس مجالس آسیایی بود و این آخرین نشست شورای اجرایی مجالس آسیایی در کشورمان است.