همشهری آنلاین: پلیس اتریش روز شنبه 11 اکتبر اعلام کرد که یورگ هایدر از سیاستمداران متعلق به جناح راست افراطی این کشور بر اثر سانحه راننگی درگذشت.

به گزارش سی ان ان، پلیس اتریش افزود: هایدر روز شنبه در خودروی دولتی خویش، در جنوب کشور در حال رانندگی بود که به یکباره خودرو از جاده خارج شد. او از ناحیه سر و سینه مجروح شد و مدت کوتاهی پس از وقوع این سانحه درگذشت.

اشتفان پتسنر سخنگوی هایدر در مصاحبه با خبرگزاری اتریش گفت : (مرگ هایدر) برای ما به مثابه پایان دنیا است.

هایدر فرماندار ایالت کارینتیا واقع در جنوب اتریش و رئیس حزب BZO (ائتلاف برای آینده اتریش) بود.

خبرگزاری اتریش گزارش داده است که هایدر پیش از وقوع سانحه قصد داشت به منظور حضور در جشن تولد نود سالگی مادرش به بائرنتال واقع در جنگل سیاه برود.

هاینز اشتراسه رئیس حزب آزادیبخش اتریش در پی انتشار خبر درگذشت هایدر گفت: با مرگ وی جمهوری (اتریش) یکی از بزرگترین سیاستمداران خود را از دست داد.

یورگ هایدر 58 ساله یک همسر و دو فرزند دختر داشت.

هایدر که بود؟

هایدر پس از کسب مقام ریاست حزب آزادیبخش اتریش در سال 1986 در عالم سیاست به شهرت رسید.

هایدر در سال 1991 اظهاراتی در تمجید از سیاست‌های اشتغال زایی آلمان نازی ایراد کرد، پس از ایراد این سخنان او به دلیل فشار مخالفان از سمت فرماندار ایالت کارینتیا کنار رفت.

اما او مجددا در سال 1999 به همین سمت برگزیده شد. در سال 2000 نیز اتحادیه اروپا به دلیل حضور حزب هایدر در دولت اتریش تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرد.

هایدر در سال 2005 حزب ائتلاف برای آینده اتریش را تاسیس کرد، بهترین نتیجه این حزب در انتخابات اخیر پارلمانی اتریش به دست آمد و ائتلاف برای آینده اتریش توانست در این انتخابات 11 درصد ارا را کسب کند.

البته حزب آزادیبخش اتریش در زمانی که هایدر ریاست آن زا عهده دار بود توانسته بود 27 درصد آرا را در انتخابات سال 1999 از آن خود کند که این این بهترین نتیجه انتخاباتی هایدر در طول حیات سیاسی خویش بود که در مجموع و از نظر کلی نیز نتیجه مطلوبی برای یک سیاستمدار محسوب می‌شود.