افزایش قیمت سوخت و کمبود برق برای گرم کردن آب در خانه باعث روی آوردن مردم در سوریه به حمام‌های عمومی سنتی در شهرهای دمشق، حمص و حلب شده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس حمام‌های عمومی باستانی سوریه که به «حمامات» مشهور هستند، و با مدرن شدن شهرها و ایجاد حمام‌های شخصی در خانه‌ها دیگر کسی سراغی از آنها ن می‌گرفت، با وجود قطعی‌های طولانی برق در زمستان بسیار سرد این کشور جنگ‌زده دوباره پرطرفدار شده‌اند.

دمشق در کنار شهرهای بزرگ جهان عرب مانند بغذاد، موصل و قاهره جایگاه قدیمی‌ترین و بهترین حمام‌های عمومی بوده است که برخی از آنها قدمتی هزارساله دارند. بسیاری از این حمام‌ها به علت مدرن‌شدن شهرها، نداشتن مشتری و جنگ و ویرانی سال‌های اخیر بسته شدند.

اما اکنون مسئولان حمام‌های عمومی باقیمانده در دمشق می‌گویند دوباره کسب‌وکارشان رونق گرفته است، چرا که ساکنان دیگر کمتر می‌توانند در خانه به آب داغ دسترسی داشته باشند. قطعی برق در دمشق اغلب برای بیش از ۲۰ ساعت در روز طول می‌کشد. شمار اندکی از افراد توانایی خرید ژنراتور یا پرداخت قیمت بالای سوخت را دارند.

صاحبان این حمام‌های عمومی می‌گویند این دوران سخت به نحوی به زنده نگهداشتن این سنت کمک کرده است.

مشتریان در «حمام بکری» که در شهر قدیمی دمشق واقع است با پرداخت ۱۰۰۰۰ لیره (کمتر از سه دلار) حوله، لیف و یک قطعه صابون سنتی روغن زیتون دریافت می‌کنند. سپس در اتاق پربخاری با کف مرمری بدنشان لیف زده می‌شود، در حالیکه در اغلب موارد صدای موسیقی عربی در پس‌زمینه شنیده می‌شود.

در بیرون از این بخش، در اطراف یک آبنمای شش‌ضلعی که به طور سنتی در بسیاری از خانه‌های دمشق یافت می‌شود- مشتری‌ها دمنوشی از گیاهان معطر و گل‌های خشک‌شده را می‌توشند که «زهورات» نام دارد. رایحه آرامش‌بخشی هوا در زیر سقف گنبدی‌ پر کرده است.

حسام حمامی، مدیر حمام می‌گوید: «دوش آب داغ گرفتن بسیار متفاوت از دوش آب سرد گرفتن است، به خصوص که هوا این قدر سرد باشد. ما اکنون دوران سختی را می‌گذرانیم. کمبود آب و برق باعث شده است که مردم نتوانند آب را در خانه گرم کنند، بنابراین با بسیاری از افراد مواجهیم که هفته‌ای یک بار به اینجا می‌آیند.»

حمام بکری یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های عمومی در دمشق است و در سال ۱۰۶۹ میلادی بنیانگذاری شده است. اکنون به جای گردشگران، ساکنان شهر هستند که بیشتر به درون آن می‌آیند.