همشهری آنلاین - سپیده یهکام: شاخص بورس تهران که طی معاملات روز شنبه ۲۰ مهر تا ساعت ۱۱:۵۳ تنها ۹۳.۸ واحد افت کرده بود، ناگهان در پایان وقت معاملاتی رکورد جدید را به نام خود ثبت کرد و ۴۰۸.۸ واحد افت کرد.

افزایش حجم عرضه سهام شرکت مخابرات طی دادوستدهای این روز موجب شد شاخص بورس (شاخص قیمت و بازده نقدی) به زیر ۴۵ هزار واحد سقوط کند و در رقم ۴۴ هزار و ۹۷۱ واحد متوقف شود.

بر اساس گزارش‌های رسیده از تالارهای مبادلات سهام، حدود ۴۴.۷ واحد از افت امروز شاخص بورس متاثر از حجم زیاد سهام مخابرات بود که به فروش گذاشته شده بود اما دادوستدهای انجام شده روی سهام کشتیرانی، بانک پارسیان و فولاد خوزستان نیز این افت را شدت بخشید.

در جریان دادوستدهای این روز شاخص قیمت (شاخص کل قیمت سهام) نیز با ۱۰۲.۲۶ واحد افت مواجه شد و روی ۱۱ هزار و ۲۵۰ واحد بسته شد و هر کدام از شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب ۱۰۰ واحد و ۳۷.۴ واحد کاهش را در کارنامه خود ثبت کردند.

در این روز در مجموع بیش از ۹۷.۶ میلیون سهم به ارزش ۱۷۲.۸ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار تهران بین فعالان این بازار دست به دست شد.

طی مبادلات این روز کاری در مجموع ۳ هزار و ۷۵۴ نفر تعداد ۱۵۴.۷ میلیون سهم شرکت مخابرات به ارزش ۲۷۰.۳ میلیارد ریال را برای فروش عرضه کردند.

حجم سهام عرضه شده پالایش نفت اصفهان نیز امروز به ۱۰.۵ میلیون سهم به ارزش ۶۹.۳ میلیارد ریال بالغ شد.

همچنین ملی صنایع مس، سرمایه‌گذاری غدیر، کشتیرانی، فولاد خوزستان، پتروشیمی خارک و بانک پارسیان از دیگر شرکت‌هایی بودند که حجم فروش سهام آنها از سایر شرکت‌های حاضر در بورس بیشتر بود.

در سوی دیگر بازار حجم تقاضا برای خرید سهام سایپا در حدود ۳.۱۱ میلیون سهم به ارزش ۴.۸ میلیارد ریال بود و سرمایه‌گذاری بهمن، رایان سایپا، سرمایه‌گذاری توسعه ملی و سیمان دشتستان نیز در فهرست شرکت‌های جدول تقاضا قرار گرفتند.