گروه بین‌الملل: با مقاومت کره‌شمالی در مذاکره با آمریکا درباره برنامه هسته‌ای‌اش، به‌زودی نام این کشور از فهرست حامیان تروریسم در واشنگتن حذف می‌شود.

این توافق پس از آن صورت گرفت که یک ماه پیش کره‌شمالی تهدید کرد ، راکتور تعطیل‌شده‌اش در یونگ‌بیون را به خاطر عمل نکردن آمریکا به وعده‌هایش، دوباره به کار می‌اندازد.

یک مقام آمریکایی درباره تصمیم جدید این کشور در مورد کره‌شمالی به رویترز گفت، واشنگتن قصد دارد تا چند ساعت آینده، تصمیم خارج کردن کره‌شمالی از فهرست حامیان تروریسم را اعلام کند.

این مقام که خواست نامش ذکر نشود، گفت: پیونگ‌یانگ تضمین‌هایی درخصوص راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای خود داده و جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز تصمیم گرفته که نام این کشور را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج سازد.

یک مقام‌ کره جنوبی هم که نامی از آنها برده نشده است، گفت: کره‌شمالی و آمریکا به توافق درباره راستی آزمایی نزدیک شده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی که نام کره‌شمالی از فهرست یاد شده حذف نشود این توافقات عملی نخواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داد که حذف پیونگ‌یانگ از فهرست تروریستی آمریکا موقتی خواهد بود و درصورتی‌که کره‌شمالی در زمینه بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای‌اش همکاری نکند به فهرست تروریستی آمریکا بازخواهد گشت.

این اقدام که ممکن است برای برخی محافظه‌کاران حزب جمهوریخواه خوشایند نباشد، درپی چندین روز بحث و بررسی در دولت آمریکا و سفر هفته گذشته کریستوفر هیل،  مذاکره‌کننده هسته‌ای ایالات متحده به کره‌شمالی، صورت می‌گیرد.

در همین راستا رایس روز جمعه با وزرای امورخارجه چین، ‌کره جنوبی و ژاپن به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

پایان دادن به برنامه هسته‌ای کره‌شمالی، توافقی بود که در سال 2007 پس از مذاکرات شش جانبه با حضور 2کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن حاصل شد.

قرار بود کره‌شمالی پس از تعطیلی فعالیت هسته‌ای‌اش کمک‌های نفتی دریافت کند که فقط نیمی از آنها را دریافت کرد.

کره‌شمالی همچنین تاکید دارد آمریکا با کوتاهی در خارج کردن نام پیونگ‌یانگ از فهرست کشورهای حامی تروریسم، موافقت‌نامه اولیه مذاکرات شش جانبه را نقض کرده است.

سفر هیل به پیونگ‌یانگ بخشی از تلاش دولت بوش در ماه‌های آخر دوره ریاست‌جمهوری وی به‌شمار می‌رود که هدف از آن احیای موافقت‌نامه به دست آمده در مذاکرات شش‌جانبه کره‌شمالی پس از وعده‌های آخر پیونگ‌یانگ درخصوص از سرگیری فعالیت در مجتمع هسته‌ای یونگ بیون به شمار می‌رود.

گمان می‌رود کره‌شمالی که در سال2006 یک آزمایش هسته‌ای انجام داده است پلوتونیوم کافی را برای ساخت 8بمب هسته‌ای تولید کرده باشد.

پخش تصاویر کیم‌جونگ‌ایل از تلویزیون کره‌شمالی

تلویزیون دولتی کره‌شمالی روز گذشته برای نخستین‌بار ظرف 2ماه، تصاویری از کیم‌جونگ‌ایل رهبر این کشور را نشان داد.  این شبکه 10تصویر بدون حرکت از کیم‌جونگ‌ایل 66ساله را در حال بازدید از یک واحد توپخانه  نشان داد.

با این حال، این شبکه تلویزیونی به زمان این بازدید اشاره‌ای نکرد.  درپی حاضر نشدن کیم‌جونگ‌ایل در رژه‌ای نظامی در 18شهریور ماه، مقامات کره جنوبی اعلام کردند وی اواسط مرداد ماه  سکته کرده است.

این مقامات همچنین گفتند که وی تحت عمل جراحی قرار گرفته  و در حال بهبود است. برخی گزارش‌های منتشرشده هم حاکی از آن  است که کیم‌جونگ‌ایل پس از سکته، دچار فلج قسمتی از اعضای بدن شده است.