غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به همشهری گفت: اگر کسی بخواهد کتابی در معرفی انقلاب اسلامی بنویسد، بخش اول این کتاب را باید با فصلی انتخاب کند که شامل مبارزات ملت ایران از سال ۲۰ تا ۴۱ باشد، تجربه‌هایی که در طول این دوره و حتی تا بهمن ۵۷ به‌دست آمد، قابل توجه است و نشان‌دهنده زمینه سیاسی ـ اجتماعی ایران برای وقوع انقلاب اسلامی است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، حداد عادل در گفت و گو با همشهری با اشاره به اینکه در این دوره زمانی، ۳گروه عمده سیاسی و فکری در سپهر سیاست ایران فعال بودند، به واکاوی نحله‌های فکری و عقیدتی این ۳گروه پرداخت و گفت: در این دوره زمانی، ۳جریان سیاسی چپ، ملی‌گرا و مذهبی با زیرمجموعه‌ها و شاخه‌های متنوعی در کشور فعالیت می‌کردند که گاهی به یکدیگر نزدیک و گاهی از هم دور می‌شدند. در این مدت، دوره خفقان و سرکوب رژیم کودتا را شاهد بودیم که سبب شده بود تقریبا هیچ حرکت گسترده ادامه‌داری مقابل رژیم پهلوی شکل نگیرد.

بعد از کودتای سال ۳۲ جو خفقان شدیدی در کشور حاکم بود و عملا تا سال ۳۹ هیچ کدام از جریان‌ها و گروه‌های سیاسی فعالیتی در کشور نداشتند.

غلامعلی حدادعادل، سیاستمدار و مدرس دانشگاه است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کند. او نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار ششم تا نهم و پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی و نخستین رئیس غیرروحانی مجلس شورای اسلامی بوده‌ است. وی عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است.

دراین‌باره ببینید؛

حداد عادل: مبنای امام با جریانات سیاسی دهه ۳۰ همخوانی نداشت 

چرا امام(ره) با مجاهدین مخالفت کرد و سهمی به آنها نداد؟

دراین باره بخوانید؛

دلایل همراهی مردم با امام در جریان انقلاب | ادعای منافقین از سهم داشتن در انقلاب | سازمان‌یافته‌ترین حزب ایران چگونه بد نام شد؟

نقد تند حداد عادل به جریان اصلاحات | می‌گویم غربگرا، نه اینکه همه آنها جاسوس و مزدورند | برای گرفتن تائیید شورای نگهبان پشت‌سر امام مخفی می شوند

خبرنگار: حمیدرضا بوجاریان

تصویربردار: مهدی کشوریان

تدوین: عاطفه سادات حسین زاده

منبع: همشهری آنلاین