غلامعلی حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره اینکه چرا با وجود جریان‌های متنوع و دارای لعاب‌های مردم‌پسند، جامعه از  گروه‌های سیاسی دیگر دنباله‌روی نکرد و جذب امام و اندیشه‌های ایشان شد، به همشهری گفت: مبنای رفتاری و حرکتی امام سبب پذیرش تفکر امام در مسیر مبارزه با طاغوت شد. امام مبنایی داشتند که با جریان‌های سیاسی دیگر آن دوره همخوانی ندارد

حدادعادل در ادامه داد: این مبنا درست بود و در عمل موفقیت خود را نشان داد. امام می‌گفتند مقصر مشکلات مملکت شخص شاه است و باید شاه را در مبارزه مخاطب قرار داد. از این جهت با جریان‌هایی مانند جبهه ملی و مانند آن که قائل به مبارزه دمکراتیک با شاه بودند یا نهضت آزادی که اعتقاد داشتند مبارزه باید از مسیر صندوق‌های رأی انجام شود، نظری متفاوت داشتند.

این استاد دانشگاه به دیدگاه امام راحل درباره احزاب اشاره و با ارائه مستنداتی در این زمینه از نقد امام به چارچوب‌های فکری و رفتاری احزاب خبر داد و افزود: امام قائل به مبارزه سیاسی در قالب احزاب متعارف سیاسی نبود و به این نوع از مبارزه با رژیم پهلوی از سوی احزاب نقد داشتند؛ نقدی که آن را در یکی از سخنرانی‌های خود هم بیان کرده‌اند.

 غلامعلی حدادعادل، سیاستمدار و مدرس دانشگاه است که هم‌اکنون به‌عنوان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و عضو شورای سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی فعالیت می‌کند. او نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در ادوار ششم تا نهم و پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی و نخستین رئیس غیرروحانی مجلس شورای اسلامی بوده‌ است. وی عضو شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی است.

خبرنگار: حمیدرضا بوجاریان

تصویربردار: مهدی کشوریان

تدوین: عاطفه سادات حسین زاده

منبع: همشهری آنلاین