گسترش سریع سویه اُمیکرون در کره جنوبی باعث شده است مقامات بهداشتی مجبور شوند استفاده از پایش GPS برای اعمال قرنطینه بیماران را پایان دهند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس اوج‌گیری شیوع سویه بسیار واگیر اُمیکرون کرونا در کره جنوبی باعث شده است که این کشور به علت کمبود کارکنان بهداشتی برنامه پایش GPS برای قرنطینه کردن افراد و چک‌آپ‌های روزانه برای بیماران کم‌خطر کرونا را کنار بگذارد.

جئونگ اون-کیونگ، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی کره جنوبی روز دوشنبه گفت سرعت سرایت بالای اُمیکرون ادامه دادن به این برنامه سختگیرانه و فعال پایش بیماران را ناممکن کرده است.

«سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌های کره» (KDCA) روز دوشنبه ۳۸۶۹۱ مورد جدید کرونا را گزارش کرد که افزایشی ۹ برابری نسبت به میزان دیده شده در میانه ماه ژانویه (دی ماه) نشان می‌دهد، یعنی هنگامی که اُمیکرون به سویه غالب کرونا در این کشور بدل شد. کیونگ گفت شمار عفونت‌های روزانه کرونا تا اواخر فوریه (بهمن) ممکن است به ۱۳۰۰۰۰ تا ۱۷۰۰۰۰ مورد برسد.

کره جنوبی در بخش ابتدایی پاندمی کرونا به عنوان کشوری موفق در مهار شیوع بیماری شمرده شد، چرا که توانست نسبت به اغلب کشورها در غرب توانست به طور موثرتری شمار موارد عفونت و بستری شدن را محدود نگاه دارد. کره جنبی این کار را با همکاری نزدیک با شرکت زیست‌فناوری برای بالا بردن ظرفیت تست‌های کرونا و به کار گرفتن گسترده ابزارهای تکنولوژیک و کارکنان دولت برای ردیابی تماسی و اعمال قرنطینه انجام داد.

اما اوج‌گیری بی‌سابقه شیوع کرونا به علت انتشار اُمیکرون ادامه اجرای این برنامه را ناممکن کرده است، چرا که منابع دولت و شمار کارکنان بهداشتی دیگر برای انجام آن کفایت نمی‌کند.

مقامات کره جنوبی برای حل این مشکل قبلا درمان بیماران در خانه را گسترش داده‌اند، طول مدت قرنطینه را کم کرده‌اند و با وجود نگرانی‌ها درباره قابل‌اعتماد بودن کیت‌های سریع آنتی‌ژنی استفاده از آنها را گسترش داده‌اند تا ظرفیت آزمایشگاه‌ها برای انجام آزمایش PCR را برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای که در معرض خطر بالاتر شکل شدید کووید-۱۹ هستند، حفظ کنند.

تصمیم‌های جدید برای کاهش پایش و قرنطینه افراد در هنگامی گرفته می‌شود که کارکنان بهداشتی از پس مراقبت از ۱۵۰۰۰۰ نفری که برای علائم خفیف تا متوسط در خانه درمان می‌شوند، برنمی‌آیند و در نتیجه تحویل داروها به بیماران دچار تاخیر شده و ردیابی افراد در تماس با بیماران هم متوقف شده است.

بر اساس گزارش KDCA، در حال حاضر ۲۷۰ بیمار در وضعیت بحرانی در بیمارستان‌ها بستری هستند، و کمتر از ۴۶ درصد ظرفیت بخش‌های مراقبت‌ ویژه اختصاص‌داده شده به کووید-۱۹ اشغال شده‌اند. اما کارشناسان  می‌گویند با توجه به رشد سریع موارد عفونت احتمالا در هفته‌های آینده شمار افراد بستری بالاتر خواهد رفت.

کره جنوبی تا روز دوشنبه ۸۶ درصد جمعیت بیش از ۵۱ میلیون نفری‌اش را به طور کامل واکسینه کرده است و تقریبا ۵۵ درصد افراد دوز سوم یادآور واکسن را هم دریافت کرده‌اند.