تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۸۷ - ۰۴:۴۶

گروه ورزشی: دومنک می‌ماند یا برکنار می‌شود؟ این سئوالی است که پاسخ به آن پس از تساوی 2 بر 2 در زمین رومانی دشوارتر به نظر می‌رسد.

پیش از بازی گفته می‌شد که شکست به معنی برکناری قطعی سرمربی فرانسه خواهد بود و وقتی رومانی پس از تنها 17 دقیقه با نتیجه 2 بر صفر  پیش افتاد، کار دومنک تمام شده به نظر می‌رسید. ولی فرانسه شروع فاجعه‌بارش را در دقایق بعدی جبران کرد و به یک امتیاز حساس رسید تا این معما حل‌نشده باقی بماند.

آنچه در ابتدای بازی بیش از همه به چشم می‌آمد ناهماهنگی خط دفاع فرانسه بود. پس از نمایش ضعیف مکسز مقابل اتریش و مصدومیت گالاس، دومنک برای اولین بار از زوج بومسانگ – آبیدال در قلب دفاع استفاده کرد که عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت. در گل اول، مقصر پاتریس اورا بود و گل دوم روی یک ضربه کرنر به ثمر رسید تا ضعف دفاع فرانسه روی ضربات ایستگاهی بار دیگر اثبات شود. البته مصدومیت ویرا هنگام گرم‌کردن پیش از بازی هم ضربه دیگری به این تیم بود. فرانسه در 6 بازی اخیرش 14 گل خورده و دفاعی که نقطه قوت این تیم در جام‌جهانی 2006 بود، حالا با هر حمله‌ای در هم می‌شکند.

نقطه روشن این بازی اما زوج ریبری – گورکف بود که دومنک بقای احتمالی‌اش را باید مدیون آن باشد. گورکف، هافبک جوان بوردو که  دومین بازی ملی‌اش را تجربه می‌کند، در دقیقه 37 سازنده گل اول برای ریبری بود و در دقیقه 69 با شوتی 30 متری بازی را به تساوی رساند. کوچینگ دومنک هم در تغییر جریان بازی که به برتری همه‌جانبه فرانسه در نیمه‌دوم انجامید  بی‌تأثیر نبود. او در دقیقه 37 کریم بن‌زما را به جای مالودا به زمین فرستاد و آنری را از نوک حمله به گوش چپ منتقل کرد.

پایان خوب فرانسه به دومنک اجازه می‌دهد که از خودش دفاع کند. او در مورد آینده‌اش صحبتی نمی‌کند، ولی باور وی درباره تیم امیدوارکننده است: «این تیم به تدریج شکل می‌گیرد و در آن نشانه‌های مثبتی می‌بینم. آنچه که در بازی مقابل صربستان دیدم (پیروزی 2 بر یک) و نمایش نیمه دوم تیم مرا وادار می‌کند که با اطمینان بگویم که تا آخر راه می‌رویم.» دومنک که تیمش از 3 بازی نخست تنها 4 امتیاز گرفته، صعود را به روزهای پایانی مرحله مقدماتی موکول می‌کند: «در این گروه هنوز هیچ چیز مشخص نیست. هر بازی می‌تواند در سرنوشت تیم‌ها مؤثر باشد. باید نتیجه‌گیری را به پایان کار موکول کرد، همان طور که در مقدماتی جام‌جهانی 2006، ما تنها در هفته آخر توانستیم صدرنشین شویم.»

دومنک در توضیح شروع ضعیف فرانسه می‌گوید: «شکنندگی ما در نتیجه کیفیت بازی حریف و مشکلاتی بود که برای ما به وجود آمد، به ویژه مصدومیت ویرا.» ولی او از واکنش تیمش راضی است: «روحیه تیم و تحرک تیم در هجوم را پسندیدم.

به سختی می‌توان از عملکرد نیمه دوم که تبدیل به حمله – دفاع شده بود، راضی نبود. برای موفقیت لازم است که همه تیم در دفاع و حمله شرکت کنند.»

خوشبینی دومنک اما شاید برای بقای او کافی نباشد. رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه، تصمیم‌گیری نهایی را به بعد از بازی دوستانه سه‌شنبه مقابل تونس موکول می‌کند. اسکالت می‌گوید: «من روی حرفم  که عملکرد تیم را پس از 3 بازی اول، بررسی می‌کنیم ایستاده‌ام.

هیأت‌رئیسه

روز 15 اکتبر جلسه دارد و نمی‌توانم به جای آن صحبت کنم.» ولی نوئل دوگرات، نایب‌رئیس فدراسیون فوتبال فرانسه از دومنک حمایت می‌کند: «ما در خارج از خانه پس از 17 دقیقه 2 بر صفر عقب بودیم و بازیکنان نشان دادند که متحد هستند و از بودن در کنار مربی‌شان خوشحال‌اند. با توجه به درخواست برخی از اعضا این سئوال در جلسه مطرح خواهد شد، ولی نمایش امشب حاوی پاسخ‌های مثبتی بود. دومنک این هنر را داشته که بازیکنی مانند گورکف را در ترکیب اصلی قرار دهد. همه چیز در ماه مارس مشخص می‌شود. تا آن زمان 3 بازی دوستانه داریم و به تیم باید فرصت داد تا متحول شود. ما در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.»

سایر نتایج شنبه شب گروه 7 نیز به نفع فرانسه بود. صربستان با نتیجه 3 بر صفر لیتوانی، صدرنشین گروه را شکست داد و جزایر فارو هم توانست اتریش را با نتیجه یک بر یک متوقف کند. فرانسه در حال حاضر با صربستان و لیتوانی، تیم‌های اول و دوم گروه تنها 2 امتیاز فاصله دارد، ولی دومنک برای جبران این اختلاف قبل از 2 بازی رفت و برگشت مقابل لیتوانی باید فکری برای خط دفاعی تیمش بکند. البته در صورتی که تا آن زمان سرمربی فرانسه باشد.