لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا بیشتر از اینکه با حرف‌هایش شناخته شود، با عکس‌هایش شهره شده است؛ یک بار سوار بر تانک، یک بار بر روی عرشه ناو هواپیمابر و ...

به گزارش همشهری آنلاین، روزنامه فایننشال تایمز با چاپ مقاله‌ای مفصل درباره تراس، او را به نوعی نخست‌وزیر آینده بریتانیا و جانشین بوریس جانسون می‌داند و این درحالی است که روزنامه‌ها به او لقب «ملکه تراس» داده‌اند.

الیزابت مری تراس، متولد ۲۶ ژوئیه ۱۹۷۵ در آکسفورد، این روزها اصلی‌ترین گزینه حزب محافظه‌کار برای نخست‌وزیری انگلیس پس از رسوایی‌های اخیر بوریس جانسون است.

برخی در وزارت خارجه دیدگاه متفاوت‌تری نسبت به او دارند. یکی از دیپلمات‌های کهنه‌کار بریتانیایی می‌گوید: «او کاملاً جذاب است، حس شوخ طبعی دارد و سریع است. سبک شخصی در سیاست خارجی مهم است، به ویژه در جلسات اول.»

تراس مانند تاچر هرگز نگفته است که زن بودن در سیاست کار را سخت‌تر می‌کند. همکاران می‌گویند که هر زمان که این موضوع پیش می‌آید، او می‌گوید: «من هرگز مرد نبوده‌ام، بنابراین تشخیص آن برای من سخت است.»

او که زمانی نقش مارگارت تاچر را در یک تاتر مدرسه‌ای ایفا کرده است، تمایل خود را برای تقلید از قهرمان سیاسی خود و تبدیل شدن به سومین نخست وزیر زن بریتانیا را پنهان نمی‌کند. رفتارهای او بی‌شباهت به تاچر هم نیست. به نظر می‌رسید که عکس او بر فراز یک تانک عمدا شبیه تصویر معروف بانوی آهنین از جنگ سرد است.

لیز تراس سال ۲۰۱۰ و زمانی که «دیوید کامرون» رهبر وقت حزب محافظه‌کار در انتخابات پارلمانی پیروز شد، با کسب ۱۳ هزار و ۱۴۰ رای کرسی منطقه نورفولک جنوب غربی را به دست آورد و به این ترتیب به پارلمان راه یافت. «بریتانیای ازبند رها شده» یکی از تالیف‌های مهم تراس محسوب می‌شود که در آن بر کاهش قوانین دست‌وپاگیر اقتصادی و تقویت تجارت آزاد تاکید شده است.

سال ۲۰۱۲ او به عنوان معاون وزیر آموزش منصوب شد و چهار سال بعد سکان وزارت دادگستری را در دولت «ترزا می» دست گرفت. تراس در سال ۲۰۱۹ به عنوان وزیر تجارت بین‌الملل دولت بوریس جانسون انتخاب شد تا در راستای توسعه ظرفیت‌های اقتصادی کشور با رهبران سیاسی و اقتصادی ملاقات کند.

او در نخستین توییت خود به عنوان وزیر امور خارجه نوشت که بی‌صبرانه منتظر است تا از طریق همکاری با متحدان انگلیس با بزرگ‌ترین چالش‌های جهان مقابله کند.

بریتانیا در کل ۲ نخست‌وزیر زن داشته است که هر ۲ از حزب محافظه‌کار بوده‌اند و تراس می‌تواند سومین نخست‌وزیر زن از این حزب به‌حساب آید.