جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده به آمریکایی‌هایی که هنوز در اوکراین باقی ‌مانده‌اند هشدار داد که هر چه سریع‌تر خاک این کشور را ترک کنند، چراکه روسیه همچنان تهدید به حمله می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری ان‌بی‌سی، بایدن در گفت‌وگو با این شبکه در خصوص وضعیت اوکراین اظهار داشت: «شهروندان آمریکایی باید اکنون آنجا را ترک کنند. اینطور نیست که ما با یک سازمان تروریستی سر و کار داشته باشیم. ما با یکی از بزرگ‌ترین ارتش‌های جهان روبرو هستیم. وضعیت بسیار متفاوتی است و امکان دارد همه چیز به سرعت به شکل دیوانه‌واری شود.»

بایدن در پاسخ به این پرسش که چه سناریویی می‌تواند او را وادار کند که برای نجات آمریکایی‌هایی که از این کشور فرار می‌کنند، نیرو بفرستد، گفت: «[سناریویی] وجود ندارد. اگر آمریکایی‌ها و روس‌ها به سمت هم شلیک کنند، این دیگر شروع یک جنگ جهانی است. ما اکنون در دنیایی متفاوت‌تر از آن چه که بودیم، هستیم.»

به طور جداگانه روز پنجشنبه، وزارت امور خارجه توصیه‌ای صادر کرد مبنی بر اینکه ایالات متحده در صورت اقدام نظامی روسیه در هر نقطه از اوکراین، نمی‌تواند شهروندان آمریکایی را تخلیه کند. این سازمان هشدار داد که خدمات منظم کنسولگری از جمله کمک به شهروندانی که سعی در ترک کشور دارند، به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

بر اساس یک ارزیابی نظامی و اطلاعاتی صورت گرفته توسط ایالات متحده، ارتش روسیه می‌تواند طی یک تهاجم تمام عیاری که با تانک‌های خود آغاز می‌کند، ظرف ۴۸ ساعت به کی‌یف، پایتخت اوکراین برسند.

بایدن گفت که اگر پوتین وارد اوکراین شود، به اندازه کافی باهوش است که در واقع کاری را انجام ندهد که بر شهروندان آمریکایی تاثیر منفی بگذارد.