همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در این دو، سه سال پافشاری کرده‌ایم تا ساختار اداری سازمان اصلاح انجام شود

 و از تلاش برای اصلاح ساختاری خسته نمی‌شویم و معتقدیم دولت باید به کسی که می‌خواهد کار کند به معنای واقعی کمک دهد.

احمدی نژاد پس از افتتاح نخستین واحد تولیدکننده نان صنعتی در کشور در جمع کارکنان و مدیران این واحد صنعتی افزود: متأسفانه به رغم تلاش‌های دولت هنوز برخی مشکلات در راه دادن تسهیلات به واحدهای تولیدی ادامه دارد و تولیدکنندگان را به خاطر یک امضا یا یک برگه دادن، چند بار به این سو و آن سو می‌کشانند ولی ما در این دو، سه سال تلاش کرده و این مشکلات را به حداقل رسانده‌ایم و باز هم این کار را ادامه می‌دهیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر رئیس جمهور تأکید کرد: همه باید بدانند به کسی که می‌خواهد کار کند باید کمک کرد تا رو به جلو حرکت کند و نباید در جهت توقف آن پیش رفت، ظاهراً برخی می‌خواهند این حرکات به کندی صورت گیرد یا متوقف شود.

وی با تقدیر از فعالیت‌های وزارت بازرگانی گفت: وزارت بازرگانی در این زمینه مسیر درستی را پیش گرفته و هماهنگی‌های خوبی از پیش تولید، زمان تولید و بعد از آن در نظر گرفته است.

احمدی نژاد با بیان اینکه سالیانه حدود 9 میلیون تن آرد برای تولید نان مصرف می‌شود، تصریح کرد: آمارهای مختلفی در خصوص میزان آردی که در این مسیر به هدر می‌رود بیان می‌شود، برخی می‌گویند 30 درصد، برخی 20 درصد، حالا ما این مقدار را 10 درصد فرض می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس این ده درصد، سالیانه 900 هزار تن از آردمان که برای تولید نان اختصاص داده‌ایم به هدر می‌رود، که بسیار زیاد است چرا که در همین یک ساله که بحران غذایی به وجود آمد برخی‌ها می‌خواستند با 20 هزار تن گندم کشورشان را از این بحران نجات دهند.

احمدی نژاد گفت: برخی کشورهای بزرگ نیز در همین بحران غذایی سال گذشته از ما تقاضای 150 هزار تن گندم که معادل حدود 120 هزار تن آرد است کردند و این نشان می‌دهد این مقدار آردی که در کشور هدر می‌رود چه سرمایه عظیمی است.

رییس جمهور یکی از مزایای تولید نان صنعتی را کاهش میزان هدر رفت آرد توصیف و تصریح کرد: نمی‌توانیم تابع یک سری تبلیغات کاذب باشیم، هنوز نان صنعتی درنیامده، برخی‌ها در مقابل آن موضع می‌گیرند؛ باید بر اساس علم روز جلو رفت و نیازها را برطرف کرد.

وی اضافه کرد: برخی‌ها از بعضی نان‌های سنتی به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا این نان‌ها از بدو به وجود آمدن انسان بوده‌اند و تا آخر هم بدون هیچ تغییری باید باشند، در حالی که این طور نیست.

احمدی نژاد با تأکید بر حفظ تولید نان سنتی برای تأمین ذائقه‌های خاص خود افزود: مطمئناً نان سنتی باید همچنان وجود داشته باشد و در کنارش نان صنعتی باید جای خود را باز کند.

وی با بیان اینکه باید برای تأمین نیازها به شیو‌ه‌های جدید روی آورد، گفت: مطمئناً اگر به روز نشویم و با علم روز جلو نرویم، کیفیت کارهایمان پایین می‌رود و نان نیز یکی از زمینه‌هایی است که اگر در آن به علم روز توجه نکنیم کیفیتش بسیار پایین می‌آید.

رییس جمهور حرکت به سمت تولید نان صنعتی را یک ضرورت دانست و افزود: برخی‌ها تعبیرشان از نان صنعتی تولید نان با تنورهای دوار است در صورتی که چنین چیزی نیست، نان صنعتی نانی است با ترکیبات مختلف برای ذائقه‌های مختلف و برای افراد گوناگون که با وضع جسمی متفاوت نان مصرف می‌کنند.

وی به هزینه های سنگینی که دولت برای تأمین یارانه نان متحمل می‌شود اشاره کرد و گفت: هزینه‌های سنگینی که بابت کیفیت پایین نان متحمل می‌شویم با هیچ چیز قابل مقایسه نیست و فقط به ظاهر 4 هزار میلیارد تومان یارانه برای نان می‌دهیم که فقط 2 هزار میلیارد تومان آن به جیب مردم می‌رود و این هزینة سنگین ظاهری آن است که نمایان می‌شود اما خسارت سنگین اصلی بیماری‌های گوارشی است که به دلیل کیفیت پایین نان و افزودنی‌های غیرمجاز به وجود می‌آید.

وی به راه اندازی چهارده، پانزده ماهه این واحد تولیدی اشاره و تصریح کرد: این امر نشان داد که می‌توانیم با هزینه‌های متناسب و با حمایت‌هایی که انجام می‌شود در این مسیر حرکت پرشتابی داشته باشیم.

وی در پایان، مساعدت بیشتر وزارت صنایع و معادن و بانک‌ها را با واحدهای تولیدی خواستار شد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به قرار گرفتن این واحد تولیدی در شهرک صنعتی بهارستان کرج، گفت: این خبر خوش را به مردم کرج بدهم که ما لایحه ارتقای شهرستان کرج را تهیه کرده‌ایم و به زودی آن را تقدیم مجلس خواهیم کرد که امیدواریم قبل از سفر دوم به این شهرستان، آن را تقدیم کنیم تا کرج در جایگاه بهتری قرار گیرد.