مهم‌ترین و قابل‌اطمینان‌ترین چیزی که به نظر می‌رسد می‌تواند ما را در برابر ابتلا به بیماری کرونا و سویه‌های متنوع آن ایمن نگاه دارد واکسیناسیون است. اما حتی قبل از ساخت واکسن، جنبش‌های ضد واکسن هم فعالیت خود را آغاز کردند؛ جنبش‌هایی که به نوعی می‌توانند مانع از قطع زنجیره انتقال بیماری شوند.

همشهری‌آنلاین -یکتا فراهانی : هنگام شیوع بیماری‌های واگیردار بسیاری از دانشمندان و متخصصان ، کلید حل همه گیری و بازگشت به  زندگی عادی را در تزریق  واکسن می دانند . اما معمولا در برابر چنین  اتفاقات مهمی عده‌ای هم دست به مخالفت می زنند و جنبش‌هایی ضد واکسن به راه می‌اندازند. این جنبش‌ها به افرادی اشاره دارند که اعتقادی به تاثیر واکسن‌ها ندارند و نمی‌خواهند خودشان، اعضای خانواده‌شان و حتی  بقیه افراد جامعه هم  واکسینه شوند.

جنبش‌های ضد واکسن

در بسیاری موارد دلیل این مخالفت ها با واکسیناسیون آن است که بعضی افراد درباره تاثیرات واکسن ها شک دارند یا نگرانند و با شنیدن نظرات بقیه مردم یا خواندن مطالبی در فضای مجازی یا رسانه‌های جمعی از دریافت واکسن خودداری می‌کنند . همچنین ممکن است در مواردی هم بی خطر بودن واکسن یا عوارض جانبی آن برایشان جای سوال داشته باشد. البته در این میان، بعضی افراد هم اطلاعات غلط و اخبار جعلی منتشر می‌کنند که خودشان هم از صحت و سقم آن اطلاعات دقیقی ندارند. همه این موارد باعث می‌شود عده ای از تزریق واکسن خودداری کنند.  

آیا واکسن‌ها بی‌خطرند؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت؛واکسن ها بسیار کم خطرند و می‌توانند جان میلیون ها نفر را از مرگ نجات دهند. اما توجه داشته باشیم هیچ واکسنی هم نمی‌تواند کاملا بی خطر باشد.اما ریسکی که تزریق واکسن در برابر ابتلا به بیماری دارد بسیار ناچیز است. ضمن آنکه گاهی چاره‌ای نیست که دست به انتخابی بزنیم که منافعش  از مضرات احتمالی آن بسیار بیشتر است .

در حال حاضر هم با شیوع واریانت اومیکرون در دنیا دغدغه اصلی نظام سلامت متوجه واکسینه نشده‌هاست. طبق آمار رسمی ۶۰ درصد ایرانی‌ها به طور کامل واکسینه شده  و ۶۹،۸ درصد نیز دوز اول را دریافت کرده‌اند و ۶.۱ درصد نیز دوز سوم را تزریق کرده‌اند. بنابراین به نظر می رسد واکسیناسیون دوز سوم باید با اطلاع‌رسانی بیشتر به طور جدی‌تری دنبال شود .

واکسیناسیون را جدی بگیرید

دکتر حوریه سلیمان‌جاهی، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس و عضو بورد و اتاق فکر ویروس شناسی در نظام پزشکی تهران در مورد جدی نگرفتن واکسیناسیون می‌گوید :« درحالی‌که در بعضی کشورهای دنیا در مورد تزریق عمومی دوز چهارم در حال بحث و گفت و گو و بررسی هستند و در برخی دیگر از کشورها به علت دسترسی نداشتن به واکسن‌های مناسب؛ تعداد مرگ و میر بسیار بالاست؛ در جاهای دیگر نیز با وجود دسترسی آسان به واکسن؛ اما افرادی با ترویج بحث‌های غیرعلمی و جنبش های ضد واکسن با بیان مطالب شبه علمی در حال ایجاد تردید برای تزریق واکسن بین مردم هستند؛به گونه‌ای که مانع از تزریق دوز سوم واکسن عده‌ای شده‌اند.»

به گفته سلیمان ‌جاهی، متاسفانه با گذشت ماه‌ها از ارائه واکسن ، بعضی ها هنوز اقدام به دریافت آن نکرده‌اند. این در حالی است که  قریب به دو سال است جهان با بحران و پاندمی کرونا مواجه شده و در طول این مدت، شاهد مرگ میلیون ها نفر بوده ایم . مرگ هر فرد را باید مصداق مرگ نسلی دانست که می توانست از او به یادگار بماند؛ مرگ پدران و مادرانی که می‌توانستند  پشتوانه‌ای برای آینده فرزندان خود باشند یا  فرزندانی که آینده سازان  کشور به شمار می‌روند.

 مرگ سرپرست خانواده‌ها و ناامیدی کادر درمان، همه و همه باعث احساس مسئولیت بیشتری در برابر مقابله با بیماری و به کار بستن راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری شده است.

 استاد ویروس‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس می‌گوید با وجود  تمام تلاش‌هایی که برای تزریق واکسن می‍‌شود  و همچنین افزایش مرگ و میر در پیک‌های مختلف، باز هم شاهد ترویج افکار شبه‌علمی مخالفت با تزریق واکسن هستیم.

هیچ عارضه ای از واکسن اثبات نشده  

به گفته سلیمان‌جاهی،  مطالبی که در مورد عوارض واکسن گفته می‌شود مثل عوارض نازایی یا آلوده شدن به ویروس‌های دیگر مانند اچ‌آی‌وی یا سرطان‌زا بودن و ... هیچ کدام  اثبات نشده و حداقل چند سال باید بگذرد تا بتوان در مورد عوارض بلند مدت احتمالی صحبت کرد.

 بارها گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است و کلید حل معما قطعا در پیشگیری از ابتلا با رعایت اصول بهداشتی و واکسیناسیون است. بنابراین برای کنترل بیماری همه مردم باید تلاش کنند  تا پوشش واکسیناسیون کامل شود و با رعایت فاصله‌های اجتماعی مطمئن، زدن ماسک و شرکت نکردن در اجتماعات غیر ضروری  بتوانیم از پیک ششم به سلامت عبور کنیم.

این استاد ویروس‌شناسی  می‌گوید معمولاً در پیک‌های متعدد بیماری، بیشتر کسانی دچار ابتلای شدید یا  مرگ و میر شده‌اند که یا واکسن نزده یا دوره‌های واکسیناسیون خود را کامل نکرده‌اند.