گروه شهری: تجربه فروش 3 بلیت در کاخ موزه سعدآباد به ایرانیان و 6 بلیت برای بازدید از هر موزه به خارجیان گرچه از سوی مدیر جدید‌الورود این مجموعه تکذیب شد

 اما مقدمه‌ای شد برای پیشنهاد افزایش قیمت بهای بلیت موزه‌های کشور به هیأت دولت.

به گزارش همشهری، موزه‌های تحت نظارت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با وجود هیأت‌امنایی شدن حق افزایش بهای بلیت را ندارند مگر آنکه موضوع در هیأت دولت به تصویب رسیده باشد.

در حالی که هنوز موزه‌های کشورمان به ویژه در شهرستان‌ها بازدید‌کننده قابل توجهی ندارند و  موزه‌ها در رونق صنعت گردشگری نقشی ایفا نمی‌کنند و برای رونق این سایت‌ها از تخفیف‌ها ی مختلف بهره برده می‌شود، به‌نظر افزایش بهای بلیت موزه‌ها زودهنگام است.

در حال حاضر بهای بلیت موزه‌ها به تناسب بین 300 تا 1000 تومان است که چندی قبل کاخ موزه سعدآباد برای بازدید از هر موزه اقدام به فروش سه بلیت کرد. معاون فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در واکنش به این موضوع اعلام کرده بود که شاید کاربری یک موزه به گونه‌ای بوده که کاربری دو یا سه موزه را داشته و به همین دلیل 3 بلیت دریافت شده است.

اینک با گذشت چند هفته از ماجرای سعدآباد [آشنایی با باغ سعد‌آباد] معاون فرهنگی سازمان یاد شده از تدارک گران کردن بهای بلیت موزه‌ها خبر می‌دهد. حسین جعفری، به ایسنا گفته است: نامه‌ای برای هیأت‌ دولت تهیه کرده‌ایم و برای افزایش قیمت بلیت‌ها پیشنهاد داده‌ایم، چون اگر قیمت بلیت‌ها افزایش یابد، پول آن‌ به خزانه می‌رود و سپس بخشی از آن صرف خود موزه‌ها می‌شود.

وی همچنین دراین‌باره افزود: به‌نظر من، اگر قیمت بلیت موزه‌ها افزایش یابد، به‌خود موزه‌ها کمک می‌شود. با توجه به این‌که مردم اکنون نسبت به موزه‌ها تعلق خاطر خاصی پیدا کرده‌اند و آمارها نیز از علاقه‌مند شدن مردم به این حوزه خبر می‌دهد، این ارزش را دارد که مبلغی به قیمت بلیت‌ها افزوده شود.

جعفری در ادامه گفت: این معاونت به‌دنبال ایجاد سیستم هیأ‌ت‌ امنایی در کاخ موزه‌های نیاوران، گلستان و سعدآباد است و موضوع بردن مدیریت دو کاخ موزه گلستان و نیاوران زیر نظر مدیریت سعدآباد درست نیست. [آشنایی با باغ نیاوران]

سال گذشته 12 میلیون نفر در 9 ماهه اول از موزه‌های مختلف در سراسر کشور بازدید کردند که از این آمار بیش از 11 میلیون و 500 هزار نفر را بازدید‌کنندگان داخلی و 500 هزار نفر را بازدیدکنندگان خارجی تشکیل داده‌اند.

با توجه با استانداردهای موزه‌ای به‌نظر نمی‌رسد برای موزه‌های کشورمان با این سطح از استاندارد افزایش بهای بلیت چه برای خارجیان و چه برای هموطنانمان استقبالی به همراه داشته باشد.