به گزارش همشهری آنلاین، لانچیا فلامینیا خودروی لوکسی بود که از سال ۱۹۵۷ تا ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۳۶ تا ۱۳۴۹ خورشیدی) توسط شرکت ایتالیایی لانچیا تولید شد. شرکت لانچیا به خاطر تولید خودروهای ممتاز و نیز خودروهای مخصوص رالی در دنیا شناخته شده است. در آن زمان این خودرو پرچمدار محصولات لانچیا بود و به صورت سدان، کوپه، کانورتیبل (خودرو با سقف جمعشونده) به بازار عرضه شد.
مدل فلامینیا کوبه که در سالهای ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ میلادی ساخته شد توسط شرکت معروف پینین فارینا طراحی شده بود. آرم نصب شده این شرکت در قسمت ستون عقب هر دو طرف خودرو خودنمایی میکند.
مدل فلامینیا کوپه در سه سری تولید شد. سری اول آن در سال ۱۹۵۹ با ترمزهای دیسکی روی ۴ چرخ عرضه شد. قدرت موتور آن ۱۱۹ اسببخار بود که سرعت آن را تا ۱۷۰ کیلومتر افزایش میداد.
سری دوم این خودرو که پیشرفتهای واقعی فلامینیا کوپه در واقع با آن شروع میشود و به کوپه ۳B معروف است، در سپتامبر ۱۹۶۲ تولید شد و عملکرد آن نسبت به سری نخست توسعهیافته بود.
در این سری برای افزایش قدرت و شتاب خودرو از کاربراتور سه دهانه سولکس استفاده شده و به همین دلیل نیز به نام ۳B معروف است. برای تشخیص و تمایز این سری با سری اول بر بدنه آن نوشته ۳B روی کاپوت جلو و درب صندوق عقب نصب شد. شتاب آن به دلیل استفاده از این نوع کاربراتور افزایش یافت به طوری که سرعت آن از ۱۷۰ به ۱۷۸ کیلومتر بر ساعت رسید.
سری کوپه ۳B با موتور ۲/۵ لیتری بیش از یک سال عمر نکرد. در سپتامبر ۱۹۶۳ سری سوم آن با موتور ۲/۸ لیتری وارد بازار شد.
بدنه سری سوم با سری دوم کاملا یکسان است و تنها تفاوتهای جزئی در عملکرد و شتاب خودرو مشاهده میشود. سری سوم فلامینیا کوپه تا سال ۱۹۶۷ تولید شد و با آن تاریخ فلامینیا کوپه به اتمام رسید.
فلامینیا کوپه در مجموع در طول هفت سال تولید خود تا سال ۱۹۶۷ میلادی به تعداد ۵هزار و ۲۳۶ دستگاه ساخته شد.
لانچیا فلامینیا هم به لحاظ زیباییشناختی و هم به لحاظ علم مهندسی به کاررفته در آن به عنوان یک شاهکار در صنعت خودروسازی جهان به شمار میرود.
این خودرو در موزه خودروهای تاریخی ایران نگهداری میشود و همراه با چند خودرو تاریخی دیگر در معرض دید عموم قرار دارد.