به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وبسایت موتور۱، خیلی قبلتر از ظهور کامپیوترها، سازندگان روش متفاوتی برای جمعآوری دادهها و آزمایش وسایل نقلیه خود داشتند.
در این میان مرسدس بنز با یک راهحل مبتکرانه از مرسدس ۳۰۰ «آدناور» برای انجام آزمایشهای فنی و جمعآوری دادهها استفاده کرد.
این خودرو که خودروی اندازهگیری (Messwagen) نامیده میشد، در واقع نوع اصلاحشدهای از یک W۱۸۹ بود، اما چرا از یک سدان پرچمدار به عنوان یک وسیله نقلیه جمعآوری اطلاعات استفاده میشد و نه یک مدل پایینتر؟
مرسدس بنز میگوید که برای تعقیب خودروی آزمایشی و حمل دستگاههای اندازهگیری حجیم به یک وسیله نقلیه سریع و بزرگ نیاز دارد.
Messwagen خدمات خود را در سال ۱۹۶۰ آغاز کرد. با وجود طراحی برای این هدف، اما به لطف قسمت عقب کشیده، پنجرههای پانوراما، و سایر موارد باید گفت که این مرسدس بسیار شیک است. تجهیزات اندازهگیری به اضافه یک ژنراتور داخلی در پشت خودرو قرار دارد. گفته میشود، آن پنجرهها باید قسمت عقب را برای مهندس جمعآوری دادهها در عقب گرمتر کرده باشند.
پیشرانه این خودروی منحصر به فرد یک موتور ۳.۰ لیتری ۶ سیلندر خطی است که ۱۶۰ اسببخار نیرو تولید میکند. اگرچه این روزها چنین رقمی زیاد به نظر نمیرسد، اما یکی از قویترین موتورهایی بود که مرسدس بنز در آن زمان تولید کرد. حداکثر سرعت نیز به حدود ۱۲۰ کیلومتر در ساعت با تمام تجهیزات موجود در آن میرسید.
این خودرو از طریق کابلی به طول ۳۰ متر به وسیله نقلیه دیگری متصل میشد. این خط دادهها را به دستگاههای اندازهگیری در Messwagen منتقل میکرد. دادههای حسگر خودرو روی یک نوار مغناطیسی ثبت میشد که پس از آزمایش جاده مورد تجزیه و تحلیل قرار میگرفت.
خودروی اندازهگیری تا اوایل دهه ۷۰ در خدمت مرسدس بنز بود. پیشرفت در فناوری به این معنی بود که نیاز به همه کابلها و تجهیزات حجیم کاهش یافت و خودرو را به دوران بازنشستگی رساند. این روزها شبیهسازیهای رایانهای و اتصالات بیسیم اندازهگیری، جمعآوری دادهها را بسیار آسان کرده است.