غرب آماده اعمال تحریم‌هایی بر ضد روسیه در صورت تهاجم این کشور به اوکراین می‌شود که ممکن است افراد و شرکت‌های روسی را در برگیرد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی در روز یکشنبه گفت چنین تحریم‌هایی ممکن است شامل اعمال محدودیت‌هایی در دسترسی به دلار و پوند برای شرکت‌های روسی باشد. اما جانسون پذیرفت که چنین تحریم‌های ممکن است نتواند جلوی مسکو را بگیرد و گفت ممکن است پوتین «به طور غیرمنطقی فکر کند.»

از طرف دیگر، دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین می‌گوید غرب باید برخی از تحریم‌ها را از هم اکنون بر روسیه اعمال کند و منتظر تهاجم این کشور نماند.

در مقابل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا معتقد اعمال زودرس تحریم‌ها پیش از حمله از تاثیر بازدارنده آنها می‌شود.

کانون تنش در روزهای اخیر به مناطق شرق اوکراین منتقل شده است که شورشیان تحت حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ یعنی سال الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه، آن را تحت تسلط دارند. منازعه در شرق اوکراین  بیش از ۱۴۰۰۰ نفر کشته به جای گذاشته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمور اوکراین روز یکشنبه خواستار آتش‌بس فوری در بخش شرقی این کشور شد.

یک خبرنگار رویترز روز یکشنبه از شنیدن صداهای انفجار در شهر دونتسک در منطقه دنباس در شرق اوکراین که تحت تسلط جدایی‌طلبان طرفدار روسیه است، خبر دارد. تبادل آتش سنگین در بخش‌های دیگر این منطقه نیز گزارش شده است.

ساکنان شهر دونتسک پیام‌های متنی دریافت کرده‌اند که در آنها از مردان خواسته شده است خودشان را برای خدمت نظامی معرفی کنند.

خبرگزاری تاس به نقل از مقامات منطقه رستوف روسیه گزارش کرد که بیش از ۳۰۰۰۰ نفر از ساکنان شهر دونتسک و شهر مجاور لوهانسک در شرق اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته از مرز عبور کرده‌اند و وارد روسیه شده‌اند. جدایی‌طلبان روز جمعه با ادعای اینکه دولت اوکراین قصد حمله به این منطقه را دارد، تخلیه ساکنان آن را آغاز کردند.

متحدان غربی اوکراین می‌گویند نگران هستند که روسیه از افزایش تنش‌ها در شرق اوکراین برای ایجاد بهانه‌ای برای تهاجم به این کشور استفاده کند.

ولادیمیر پوتین روز یکشنبه یک مکالمه تلفنی ۱۰۵ دقیقه‌ای را با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه انجام داد و بر اساس گزارش کاخ کرملین «اعمال تحریک‌آمیز» اوکراین را عامل افزایش تنش‌ها در منطقه دنباس در شرق این کشور خواند.