شبکه سی‌بی‌اس نیوز گزارش داد که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که به سربازان روسیه اجازه داده شده تا به اوکراین حمله کنند و فرماندهان «برنامه‌های خاصی» برای مانورهای میدان نبرد دارند.

به گزارش همشهری آنلاین، دیوید مارتین، خبرنگار امنیت ملی CBS که با برنامه تلویزیونی Face The Nation گفت و گو می‌کرد، مدعی شد: «آژانس‌ اطلاعاتی [ایالات متحده] می‌گوید که نیروهای روس در واقع اکنون دستوراتی برای ادامه تهاجم دریافت کرده‌اند.

بنابراین نه تنها آنها به مرزها و این مواضع حمله نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند، بلکه فرماندهان روی زمین در حال برنامه‌ریزی مشخصی برای نحوه مانور نیروهای خود در میدان جنگ هستند.»

با این حال مقامات عالیرتبه روسیه بارها موضوع حمله به اوکراین را رد کرده‌اند. این در حالی است که جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید، متقاعد شده است که روسیه به اوکراین حمله خواهد کرد.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز گفت: «ما معتقدیم که پوتین تصمیم خود را گرفته است.» اظهارات هریس که تکرار همان اظهارات جو بایدن است، پس از آن مطرح شد که از او در مونیخ پرسیده شد، آیا ایالات متحده اطلاعاتی دارد که نشان دهد، پوتین تصمیم به حمله گرفته است یا خیر؟

بیشتر بخوانید:

با این وجود، دیمیتری پِسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، هشدار داد که وضعیت در دونباس به گونه‌ای است که هر جرقه، هر حادثه برنامه‌ریزی نشده یا هر تحریک برنامه‌ریزی شده جزئی، می‌تواند به عواقب جبران ناپذیری منجر شود. او همچنین امروز گفت که حمله روسیه هیچ فایده‌ای برای کسی ندارد و از غربی‌ها خواست تا سر عقل بیایند.