ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت روز دوشنبه درباره به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب شرق اوکراین تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس این تصمیم‌گیری در هنگامی اعلام می‌شود که تنش میان روسیه و غرب بالا گرفته است و این نگرانی وجود دارد که مسکو در آستانه تهاجمی تمام‌عیار به اوکراین باشد.

در جلسه هماهنگ‌شده و از پیش ضبط‌شده شورای امنیت ریاست‌جمهوری روسیه که از تلویزیون ملی روسیه پخش شد، گروهی از مقامات روسی به بحث درباره به رسمیت شناختن استقلال این مناطق پرداختند، هر چندد که برخی از حاضران به پوتین پیشنهاد کردند این استقلال را به طور فوری به رسمیت نشناسد.

پوتین در پایان این دیدار گفت: «من نظرات شما را شنیدم- تصمیم در ابن باره امروز گرفته خواهد شد.»

روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال انقلاب در کی‌یف دو منطقه دونتسک و لوهانسک را کنترل و مسلح کرده است، اما خواسته‌اند این دو منطقه در اوکراین بمانند در تصمیمات مهمی مانند عضویت در ناتو حق وتو داشته باشند.

اوکراین گفته است که با هر تصمیمی بوسیله روسیه در به رسمیت شناختن این دو منطقه مخالفت خواهد کرد و آن را به عنوان خارج شدن روسیه از توافق‌نامه‌های مینسک، پیمان صلح امضاشده در سال ۲۰۱۵ تفسیر خواهد کرد.

این تحول جدید در هنگامی است که تنش‌ها در این دو منطقه میان دولت اوکراین و جدایی‌خواهان بالا گرفته است و قدرت‌های غربی می‌گویند منازعه در این منطقه ممکن است به عنوان بهانه‌ای برای حمله به اوکراین بوسیله روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

در حالیکه حدود ۱۵۰۰۰۰۰ نیروی روسی از سه طرف اوکراین را محاصره کرده‌اند، مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که روسیه از قبل درباره حمله به اوکراین تصمیم گرفته‌ است. با این وجود در آخرین تلاش برای جلوگیری از جنگ، روسای جمهور آمریکا و روسیه به طور کلی موافقت کرده‌اند، دیدار فوق‌العاده‌ای را انجام دهند.

در همین زمینه: