منازعه روسیه و غرب بر سر اوکراین ممکن است به تغییر مکان مسابقه نهایی لیگ قهرمان اروپا از سنت‌پترزبورگ روسیه بینجامد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز مسابقه نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰۲۲ قرار است در ۲۸ مه (۷ خرداد) ورزشگاه کرستوفسکی در شهر سنت‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه برگزار شود.

گرچه موضع فعلی اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) این است که سنت‌پترزبورگ هنوز میزبان مسابقه نهایی است، اما ممکن است این موضع به زودی تغییر کند.

اتحادیه فوتبال اروپا (یوفا) در بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه اعلام کرد: «یوفا به طور مداوم و از نزدیک موقعیت را زیر نظر دارد. اما در حال حاضر طرحی برای تغییر محل مسابقه وجود ندارد.»

تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های جدایی‌طلب شرق اوکراین و وارد شدن نیروهای نظامی روسی به این مناطق به عنوان در روز دوشنبه باعث شده است مخالفت‌هایی با برگزاری مسابقه نهایی لیگ قهرمان اروپا در روسیه ابراز شود.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه که در پارلمان این کشور این گفت نباید اجازه داد روسیه میزبان مسابقات فوتبال از جمله مسابقه نهایی لیگ قهرمانان شود.

نادین دوریس، وزیر ورزش انگلیس نیز در توئیتی در این باره گفت: «من نگرانی‌هایی جدی درباره برگزاری مسابقاتی مانند مسابقه نهایی لیگ قهرمانان در روسیه داریم و با سازمان‌های مسئول مربوط در این باره مذاکره خواهم کرد.»

گرچه فقط یک باشگاه روسی «زنیت سنت‌پترزبورگ» در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان حضور دارد، اما روسیه مشارکت مالی عمده‌ای در این مسابقات دارد.

گازپروم، شرکت گاز روسیه، یکی اسپانسرهای مهم فوتبال اروپا است و توافق‌ها تجاری طولانی‌مدتی با یوفا دارد. گازپروم تابستان سال پیش اعلام کرد که توافق‌های حمایت مالی‌اش را با یوفا را گسترش می‌دهد تا  مسابقات قهرمانی اروپا و نیز لیگ قهرمانان و لیگ اروپا را هم در برگیرد. همین حمایت مالی باعث شده است که استادیوم محل برگزاری مسابقه نهایی یعنی ورزشگاه کرستوفسکی، «گازپروم آرنا» نامیده شود.