بارها و بارها در این هفته و در حالی که روسیه نیروهای خود را در امتداد مرزهای اوکراین جمع‌آوری و سپس به این کشور حمله کرد، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده هم وقت پیدا کرد تا از ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه را تمجید کند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، ترامپ روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با مجریان محافظه‌کار رادیویی بارها پوتین را به خاطر استراتژی‌اش در قبال اوکراین تحسین کرد.

او گفت: «دیروز رفتم و او را بر روی یک صفحه تلویزیون دیدم و گفتم این نابغه است. پوتین بخش بزرگی از اوکراین را مستقل اعلام می‌کند. اوه، این فوق‌العاده است.»

بعدا در همان مصاحبه، ترامپ این را گفت: «پوتین اکنون می‌گوید، این مستقل است، بخش بزرگی از اوکراین. من گفتم: این چقدر هوشمندانه است؟ او یک حافظ صلح خواهد بود.»

سپس چهارشنبه شب، ترامپ هنگام سخنرانی در جمع‌آوری کمک‌های مالی در Mar-a-Lago، نت بسیار مشابهی را به صدا درآورد.

او به جمعیت گفت: «آنها می‌گویند، ترامپ گفته پوتین باهوش است. منظورم این است که او یک کشور را در ازای دو دلار تحریم به‌دست می‌آورد. من می‌توانم بگویم که این بسیار هوشمندانه است. او یک کشور را در دست گرفته است؛ واقعا یک مکان وسیع؛ یک قطعه زمین عالی با افراد زیاد.»

از نظر سیاسی، این دیوانه‌کننده به نظر می‌رسد. تمجید از تهاجم روسیه کاری نیست که سیاستمداران آمریکایی انجام می‌دهند. از زمان جنگ سرد، آمریکا به روسیه بسیار بدبینانه نگاه می‌کرد و درک می‌کرد که این کشور دارای گرایش‌های توسعه‌طلبانه است که می‌تواند صلح ظریفی را که از زمان جنگ جهانی دوم برقرار است، برهم بزند.

پس چرا ترامپ از پوتین تمجید می‌کند؟ برای ترامپ، همه چیز شکل معامله دارد. هیچ درست و غلطی وجود ندارد. فقط وجود دارد. آیا می‌توانید این کار را انجام دهید یا نه و در مقابل چه هزینه‌ای برای شما به ارمغان می‌آورد. در جهان‌بینی ترامپ، ممکن است همه چیز درست شود. اگر می‌توانید چیزی بردارید، پس باید بردارید. قوی بودن در کشور خود و در جهان، تنها چیزی است که اهمیت دارد.

ما بارها شاهد این بودیم که این احساسات در دوران ریاست جمهوری ترامپ ظاهر شد.

در اوایل سال جاری، زمانی که او از ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان برای انتخاب مجدد حمایت کرد، ترامپ از او به دلیل انجام «کار قدرتمند و شگفت‌انگیز در حفاظت از مجارستان» تمجید و از او به عنوان یک «رهبر قوی» یاد کرد.

ترامپ درباره رئیس‌جمهوری چین، هم گفته است: «من رئیس جمهور شی را بسیار دوست دارم. من او را دوست خود می‌دانم و اما او را بسیار دوست دارم. من او را خیلی خوب می‌شناسم. او یک جنتلمن قوی است، درست است.»

ترامپ درباره رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه هم چنینی چیزی گفت: «رئیس‌جمهور اردوغان: او سرسخت است، اما من با او کنار می‌آیم».

ترامپ در سال 2016 درباره رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «این مرد کنترل بسیار قوی بر کشور دارد. اکنون، این یک سیستم بسیار متفاوت است و من اتفاقا این سیستم را دوست ندارم، اما مطمئناً در آن سیستم، او یک رهبر بوده است. خیلی بیشتر از اینکه رئیس جمهوری ما یک رهبر باشد.»