بنابراین هر چه سهم نمرات استاندارد پیشدانشگاهی و دبیرستان بیشتر در کنکور دخالت داده شود، بیشتر به مناطق محروم ضرر میرسد؛ زیرا نقاطی از کشور که امکانات کمتری دارند شانس قبولی داوطلبان آنها نیز کمتر میشود و این بیعدالتی است.
علیرضا علی احمدی در دور دوم سفرهای استانی هیات دولت به استان گیلان در حاشیه بازدید از دانشگاه پیامنور رودسر در جمع خبرنگاران افزود: وزارت آموزش و پرورش به قانون حذف کنکور متعهد و در حال فراهم کردن مقدمات اجرای آن است.
به گزارش ایسنا و مهر وی ادامه داد: در این زمینه در حال فراهم کردن سیستم مکانیزه ثبت و تبادل اطلاعات، بانک و مخزن سؤال، تجهیزات لازم برای برگزاری آزمونهای استاندارد و سایر امکانات هستیم.
علی احمدی با اشاره به برخی مشخصات سؤالات آزمونهای استاندارد سراسری که در راستای حذف کنکور باید توسط آموزش و پرورش برگزار شود، تأکید کرد: سؤالاتی که بهصورت سراسری باید امتحان گرفته شوند، سؤالاتی است که دارای بخشهای سخت، متوسط و آسانتر است.
بودجه بندی سؤالات باید متوازن باشد.
وی تصریح کرد: سؤالات باید توسط طراحان مختلف طراحی شود.
همچنین از استانهای مختلف نیز باید در طراحی سؤالات سهیم باشند و سؤالات باید از حیث استاندارد و تحلیلهای مدیریت آموزشی استاندارد باشد و طراحی سؤالات اعم از چند گزینهای، پاسخ کوتاه و یا تشریحی بهگونهای باشد تا تصحیح اوراق توسط معلمان یکدست باشد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به تشکیل مرکز آزمون جدید در وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: شبکه اینترانت آموزش و پرورش را نیاز داریم که بتوانیم روی وب تبادل اطلاعات کنیم.
همچنین باید تحلیلهای آماری را بهطور اتوماتیک روی نمرات انجام دهیم که این کار نیاز به نرمافزار دارد.