جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که او و متحدان ناتو تقریبا بعدازظهر جمعه در مورد «تعهد مشترک به دفاع جمعی و امنیت ترانسلانتیک» گفت‌وگو کرده‌اند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان، رئیس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که رئیس‌جمهور پوتین پایه‌های صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، ناتو بار دیگر نشان می‌دهد که طرفدار آزادی و دموکراسی است.»

بایدن بار دیگر متعهد شد که ایالات متحده از خاک ناتو دفاع خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است: «امروز شرکای نزدیک خود، سوئد، فنلاند و اتحادیه اروپا به ما ملحق شدند. پوتین در هدف خود برای تقسیم غرب شکست خورده است. ناتو مانند همیشه متحد و مصمم است و این چنین خواهد بود. درهای باز خود را به روی کشورهای اروپایی که با ارزش‌های ما مشترک هستند و ممکن است روزی به دنبال پیوستن به اتحاد ما باشند، حفظ خواهیم کرد.»

بلافاصله پس از جلسه، بایدن گفت که با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گفت‌وگو کرده و از اقدامات شجاعانه مردم آن کشور که برای دفاع از کشورشان می‌جنگند، تمجید کرده است.

بایدن در این بیانه گفت: «همچنین حمایت‌های اقتصادی، بشردوستانه و امنیتی مستمری را که از سوی ایالات متحده ارائه می‌شود و همچنین تلاش‌های مستمر ما برای جمع‌آوری از دیگر کشورها برای ارائه کمک‌های مشابه را انتقال دادم.»