۱۴ سال است که مسئولان استان تهران کلنگ خط متروی پرند را به زمین زده اند؛ اما با آنکه این خط به ایستگاه پایانی رسیده باز هم تعیین تکلیف نشدن اعتبارات مورد نیاز پیمانکار جهت خرید تجهیزات سبب شده که ۴۰۰هزار نفر از ساکنان پرند از مترو محروم بمانند، حالا مدیر عامل شرکت متروی تهران از رفع موانع فرآیند تامین مالی پروژه خط متروی تهران - پرند خبر داده است.

به گزارش همشهری آنلاین، مسعود درستی در مورد وضعیت بخش باقی مانده خط متروی تهران _ پرند گفت: خط متروی تهران به سمت شهر جدید پرند در امتداد خط یک طراحی شده که این مسیر بیش از ۵۰ کیلومتر است و ایستگاه‌هایی همچون شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) در این خط به بهره برداری رسیده است. بنابراین در حال حاضر این خط تا فرودگاه امام خمینی (ره) را پوشش می‌دهد؛ اما بخش حدفاصل فرودگاه امام خمینی (ره) تا شهر پرند به طول حدود ۲۰ کیلومتر هنوز وارد مدار بهره‌برداری نشده است ؛ در واقع با بهره‌برداری از این ۲۰ کیلومتر ، کل مسیر ۵۰ کیلومتری خط متروی تهران - پرند کارآیی واقعی خود را پیدا می کند.

او  با بیان اینکه توافقات خوبی بین استانداری تهران، شهرداری تهران، وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران شهرهای جدید صورت گرفته تا گره پروژه متروی تهران - پرند باز شود، افزود: این نوید را به شهروندان ساکن شهر جدید پرند و تهران می‌دهیم که در صورت تحقق وعده‌های مسئولان امر و تزریق منابع مالی از ماه جاری، تا پایان سال ۱۴۰۱ خط مترو به شهر پرند خواهد رسید.

به گزارش ایسنا، درستی توضیح داد:  استاندار تهران اخیرا تفاهمنامه تامین منابع مالی پروژه خط متروی شهر جدید پرند را امضاء و ابلاغ کرده و در صورت تامین به موقع  اعتبارات و عمل به تعهدات، شرکت مترو تا پایان سال آینده مترو را به شهر پرند می‌رساند تا جمعیت بیش از ۴۰۰ هزار نفری این شهر بتوانند از حمل و نقل ریلی به شکل اصولی و قابل قبول بهره‌مند شوند.

تردد روزانه  ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین پرند به تهران

شهر پرند در فاصله ۳۰ کیلومتری تهران واقع شده و مردم این شهر برای کار، تحصیل و سایر امور روزانه ، تردد بالایی به پایتخت دارند به گونه ای که براساس آمارهای ترافیکی، روزانه ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر بین تهران و پرند تردد دارند که عمده این افراد از وسایل حمل و نقل شخصی برای طی این مسافت استفاده می کنند.

پرند یکی از شهرهای اقماری اطراف تهران است  که طی سال های اخیر رشد جمعیت پرشتابی را تجربه کرده و پیش بینی می شود تا سال ۱۴۰۵ تعداد ساکنان آن به مرز ۷۰۰ هزار نفر برسد، به همین دلیل مسئولان استان تهران  ۱۴ سال پیش تصمیم گرفتند تا هم برای کاهش حجم ورودی خودروهای شخصی به تهران و هم به منظور کاهش تصادفات در جاده تهران- ساوه خط متروی تهران را به پرند برسانند.

بررسی های اولیه احداث این خط مترو نشان می داد طول این خط ۵۰ کیلومتر خواهد بود که ۵ ایستگاه نیز برای آن پیش بینی و مقرر شد تا خط متروی پرند از خط یک مترو و از ایستگاه شاهد منشعب شود؛ اتفاقی که همه مسئولان در وهله اول از آن حمایت کردند؛ اما در عمل ۱۴ سال به طول انجامید و حالا که به پیشرفت بیش از ۹۰ درصد عملیات ساختمانی رسیده است،  در زمین این سازمان و آن سازمان پاسکاری می شود.