لزوم رفع ابهامات ساخت واحدهای مسکونی توسط قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران، توجه غیرشعاری به حضور سمن‌ها در جامعه و ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای سرقت‌های شهری بخشی از خواسته‌های اعضای شورای شهر تهران در پنجاهمین جلسه این شورا بود.

به گزارش همشهری آنلاین، حبیب کاشانی، احمد علوی و ناصر امانی سه عضو شورای شهر تهران در نطق های پیش از دستور خود نکاتی را در صحن علنی شورا مطرح کردند که چکیده آن را در زیر می‌خوانید:

لزوم رفع ابهامات ساخت واحدهای مسکونی

  • حبیب کاشانی، عضو شورای شهر تهران: درباره موضوع حادثه سقوط کودک ۶ ساله به درون کانال آب عباس آباد درخواست داریم کارگروهی برای پیگیری این موضوع تشکیل و اگر لازم بود با وزارتخانه ها و استانداری جلسات مشترکی را تشکیل دهد. نباید این تلاش‌های ما همچون سوختن مقوا باشد که به ناگهان گر می‌گیرد و بلافاصله خاموش می‌شود. باید برای به نتیجه رسیدن این موضوع به مردم زمانبندی اعلام کنیم. این دغدغه همه اعضای شوراست تا در کارگروه مشترکی که تشکیل می‌شود این معضل پیگیری و حل و فصل شود.
  • قرارگاه جهادی مسکن تشکیل شده و وعده داده شده در سال آینده ۱۸۰ هزار مسکن در تهران ساخته شود اما برای من به عنوان یک عضو شورا ابهام وجود دارد چرا که کارمندان شهرداری تهران در مناطق مختلف مراجعه می‌کنند و استنباط‌شان این است که این واحدهای مسکونی برای کارمندان ساخته می‌شود و شهروندان هم فکر می‌کنند که این واحدها برای آنها ساخته خواهد شد. بر همین اساس با توجه به ابهاماتی که وجود دارد درخواست می‌کنم شهردار تهران در جلسه ای اعضای شورا را توجیه کنند چرا که در بودجه سال آینده چیزی برای این موضوع اختصاص نداده‌ایم. طبیعتا این اقدام در راستای حمایت دولت است و شهرداری تنها تسهیلات را برای افتتاح ۱۸۰ هزار واحد مسکونی و در راستای تحقق قولی که دولت داده است تسهیل گری می‌کند. یعنی کار ساخت و ساز را خود دولت انجام می‌دهد و موانع صدور پروانه ساخت و ساز را شهرداری تهران برمی‌دارد. اگر چنین است به وضوح اعلام شود تا توقعی برای شهروندان در این بحث ایجاد نشود.

سمن‌ها پیمانکار شهرداری نیستند

  • احمد علوی، عضو شورای شهر تهران: نباید با شعارهای پوچ سمن ها را دلسرد کنیم. سال‌هاست که آنطور که باید و آنطور که لازم است نه به این روز و نه به سازمان‌های مردم نهاد و نقشی که آنان در حل مشکلات و مسائل دارند، توجه نمی‌شود. سازمان‌های مردم‌نهاد از بدو شکل‌گیری تا به امروز زمینه‌ساز و بسترساز مشارکت‌های اجتماعی داوطلبانه شهروندان بوده و هستند. مردم باید تفاوت‌ در عملکردها را ببینند. یکی از تفاوت‌ها باید در نوع مواجهه و همراهی ما با سازمان‌های مردم‌نهاد باشد. ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در دوره جدید بنا ندارد که یک ستاد منفعل و بی‌عمل باشد. ما می‌خواهیم مرجعی برای حمایت حقیقی از توسعه اجتماعی، مشارکت، تولید نوآوری‌های اجتماعی و حل مسائل شهری به دست گروه‌های اجتماع محور و توان‌افزایی درست از سازمان‌های مردم نهاد باشیم و بخشی از امور را، از سیاستگذاری گرفته تا اجرا در سطح محلات و مناطق به خود مردم، نه فقط در سطح شهر تهران بلکه در سطح استان تهران، واگذار کنیم. تمام سعی خود را می‌کنیم تا سازمان‌های مردم نهاد در سطح عالی تصمیم‌گیری و نظارت بر امور شهر و شهرداری قرار بگیرند. اما برای تحقق این امور نیازمند اصلاح برخی از رویه‌های گذشته و رفع موانع فرهنگی و اجتماعی در توسعه فعالیت سمن‌ها هستیم.

ضرورت تشکیل کمیته ویژه برای سرقت‌های شهری

  • ناصر امانی عضو شورای شهر تهران: بارها از شهرداری خواستیم که میزان بدهی و طلبش به پیمانکاران و از دستگاه‌های دولتی را مشخص کند و طبق یک جدول زمانبندی مشخص آنها را پرداخت کنند تا شاهد بروز سرقت‌های شهری نباشیم. لازم است کمیته‌ای ویژه با حضور عوامل امنیتی و انتظامی برای بررسی سرقت‌های شهری تشکیل شود. سرقت اموال و امکانات شهری افزایش یافته و بنا به گفته سردار رحیمی عمده سارقان، پیمانکاران طلبکار هستند و این درحالی است که براساس برآورد برخی مسئولان شهرداری سرقت در شبانه‌روز حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان است که از شهردار می‌خواهیم در دعوت با فرمانده انتظامی تهران نسبت به علت‌یابی اینگونه سرقت‌ها اقدام کرده و چنانچه نقش برخی پیمانکاران احصاء شود مانع از ادامه این روند خجالت‌آور شوند.
  • در مهرماه امسال بازدیدی از کانال آب عباس آباد داشتم و اعلام کردم که سه کودک تاکنون در این کانال آب غرق شده‌اند و اگر چاره‌ای اندیشیده نشود باز هم شاهد حادثه تلخ خواهیم بود و دیدیم که به تازگی یک کودک در این کانال غرق شد. همان موقع نامه‌ای به آب منطقه‌ای نوشتیم و اعلام کردیم که این موضوع مربوط به آب و فاضلاب است که هیچ‌کس به حرف ما گوش نکرد و باز هم شاهد حادثه تلخ در این کانال بودیم.