همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی، در بازگشت از سفر پنج روزه خود به ژنو و هلسینکی طی سخنانی دستاوردهای این سفر را تشریح کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دکتر علی لاریجانی گفت:بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه بین‌المجالس بر این باورند که بحران اقتصادی امروز جهان نتیجه یکجانبه گرایی وجنگ طلبی امریکاست.

لاریجانی افزود: اگر در این بحران کاوش شود نتایجی از ناهنجاریهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و مالی نظام امریکایی که به دیگر کشورها تسری پیدا کرده است مشاهده می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه با اشاره به گفتگوهای مفید با مقامات کشورهای مختلف در حاشیه اجلاس اتحادیه بین المجالس در ژنو افزود: این اتحادیه، اتحادیه‌ای قدیمی است و تقریبا همه کشورها عضو آن هستند ، در  نشست پاییزه اتحادیه بین المجالس چند نکته مهم مطرح شد که یکی از آنها عضویت فلسطین در این اتحادیه با حمایت جمهوری اسلامی ایران بود.

وی افزود: با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی با این عضویت، رأی خوب و قابل توجه اعضا به عضویت فلسطین نشان از لحن معناداری داشت.

لاریجانی توجه ویژه به بحران اقتصادی آمریکا و اروپا را یکی از ویژگی‌های غالب این اجلاس برشمرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با کمک چهار کشور برای حل این مساله و کاهش آثار آن پیشنهاداتی را مطرح و تلاش کرد دیدگاه خود را برای کشورهایی که عضو اتحادیه هستند منعکس کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مطرح شدن مساله خلع سلاح در این اجلاس نیز اشاره کرد و افزود: در این باره چند نکته مطرح شد و درباره نقایص نظام حقوقی بین‌ الملل در ارتباط با مساله خلع سلاح صحبت‌هایی شد.

وی با اشاره به گزارش دبیرخانه اتحادیه بین المجالس درباره خلع سلاح جهانی گفت :بر اساس این گزارش، پنج کشوری که صاحب سلاح هسته‌ای هستند عامل مزاحمی برای جلوگیری از موفقیت در خلع سلاح هستند و مرزبندی درستی بین غنی سازی برای اهداف صلح آمیز و غنی سازی برای تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد و نبود این مرزبندی موجب شده به کشورهایی که می‌خواهند وارد چرخه صلح آمیز انرژی هسته‌ای شوند ظلم شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار با برخی از مقامات از جمله روءسای مجلس مصر و اندونزی و وزیر خارجه سوئیس افزود: همچنین دیدارهایی با ایوانف دبیر سابق شورای امنیت روسیه و سولانا و چند شخصیت دیگر درباره بحران مالی و اقدامات آینده اروپا و آمریکا برای کنترل آن و مسائل هسته‌ای و نوع رفتار دوگانه برخی کشورها که تحت عنوان سیاست چماق و هویج و این قبیل اصطلاحات منسوخ در رابطه با مساله هسته‌ای بحث‌هایی شد.

علی لاریجانی با مفید بر شمردن این دیدارها افزود: درباره مسائل موجود در افغانستان و اقداماتی که برخی کشورهای عضو ناتو در آنجا انجام می‌دهند نیز بحث‌‌هایی شد و تلاش کردیم با موضع معقول نقطه نظرات خود را منتقل کنیم تا به حل مسائل کمک شود و درک درستی از اقدامات آن‌ها صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر به هلسینکی فنلاند افزود: در این سفر با رئیس جمهور، رئیس مجلس و بعضی از کمیته‌های مهم مجلس فنلاند در زمینه مسائلی که در صحنه بین‌المللی وجود دارد و همچنین همکاری‌ در زمینه بالا بردن معاملات اقتصادی و همکاری‌های دو مجلس گفتگوهایی شد.

لاریجانی در ادامه با اشاره به سفر دو تا سه هفته آینده هیئتی از مجلس فنلاند به ایران علاقه مقامات فنلاندی برای گسترش روابط اقتصادی دو جانبه را خاطرنشان کرد و افزود: آن‌ها تجربیاتی در بازار سهام دارند به طوریکه از بحران اخیر اقتصادی غرب نیز مصون مانده‌اند و می‌توانند آن را به کشور ما منتقل کنند.

هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به ریاست لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی، در سفر به سوئیس و فنلاند ضمن شرکت در یکصد و نوزدهمین اجلاس مجمع بین المجالس در ژنو سوئیس به دعوت همتای رسمی فنلاندی از این کشور نیز بازدید و با مقامات سیاسی این کشور مذاکره کرد.