جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: مشکل اصلی در جامعه تفکری است که حاکم شده و موتورسواران خود را مانند عابر پیاده می‌دانند و قوانین مربوط به عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سرهنگ سیدابوالفضل موسوی‌پور جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره بیشترین تخلفات موتورسیکلت سواران در طول اجرای این طرح به ایسنا می‌گوید: بیشترین تخلفات مربوط به پلاک بوده یعنی مواردی مانند مخدوش کردن و پوشاندن پلاک و غیره. 

وی ادامه می دهد: همچنین بعد از تخلفات مربوط به پلاک، رانندگی با موتور فاقد کلیه مدارک، حرکت خلاف جهت و عبور ممنوع، عبور از خط ویژه، عبور از پیاده رو و عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی پرتکرارترین تخلفات بوده است.  

جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه برخورد پلیس با تخلفات در اجرای طرح ساماندهی و انضباط بخشی موتورسیکلت سواران قهری نبوده و جنبه تذکری و آموزشی دارد، می گوید:  متاسفانه ۴۴ درصد تصادفات منجر به فوت مربوط به موتور سواران است و در ۱۰ ماهه اول سالجاری از ۴۵۰ مورد فوت ناشی از تصادفات، ۱۹۸ مورد موتور سوار بودند، البته موتور سواران در تصادفات با عابرین پیاده هم نقش دارند که از ۴۵۰ نفر ۱۷۵ نفر هم عابر پیاده بودند.

بیشتر بخوانید: 

جانشین پلیس راهور تهران در ادامه با تاکید بر اینکه تقریبا به اندازه تعداد ماشین‌های موجود در ایران، موتور سیکلت هم وجود دارد، می افزاید: بیش از ۱۲ میلیون موتور سیکلت در ایران داریم که بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار موتور سیکلت یعنی بیش از یک سوم یا ۳۰ درصد موتور سواران در تهران تردد می‌کنند. بررسی‌ها بیانگر این موضوع است که از این میزان موتور در تهران بیشترین ترددها مربوط به ۳۰۰ هزار موتور سیکلت است که در بخش پیک و مسافر روزانه فعالیت دارند.

جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در ادامه با تاکید بر اینکه در مورد برخورد با تخلفات موتور سیکلت سواران ضعف قانون وجود ندارد، می گوید:  قانونگذار در ماده ۲۰ قانون مصوب اسفند ۸۹ آورده است کلیه قوانین مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در مورد موتور سیکلت هم جاری است و حرکت در پیاده رو یا در جهت مخالف مسیر مجاز، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیر متعارف، حرکات نمایشی، مارپیچ، تک چرخ، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی، تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی تخلف محسوب و باید با موتور سیکلت متخلف برخورد شود.

موسوی پور اظهار می کند: ماده ۱۶۴ قانون رانندگی به بحث کلاه ایمنی موتور سواران تاکید دارد، ماده ۱۶۵ حرکت نکردن به موازات هم در معابر، براساس ماده۱۶۶ ترک نشین باید زین جداگانه داشته باشد، طبق ماده ۱۶۷ موتور سیکلت در پیاده رو، بازار، محل‌های شلوغ نباید تردد کند، بر اساس ماده ۱۶۸ بار غیر متعارف نباید حمل کند، و بنا به ماده ۱۶۹ در زمان لغزنده بودن معابر موتور سیکلت نباید تردد کند.

به گفته وی، مشکل اصلی در جامعه اصلی تفکری است که حاکم شده و موتور سواران خود را مانند عابر پیاده می‌دانند و قوانین مربوط به عبور و مرور را رعایت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه تخلفات موتورسواران برای پلیس عادی نمی‌شود، تصریح می‌کند: در سالیان گذشته به شکل‌های مختلف با تخلفات موتور سواران برخورد شد، در مقطعی در اجرای قانون ماده ۲۰، برخورد با تخلفات موتور سواران به شکل توقیف و حمل با کفی‌ها به پارکینگ بود که نتیجه آن ۷۰ هزار موتور سیکلت رسوبی در پارکینگ‌ها است.

جانشین رئیس پلیس راهور تهران بزرگ درباره ارجای طرح موتوریار نیز می‌گوید: این طرح از دیماه سال گذشته به اجرا درآمد که در آن به جای توقیف یک هفته‌ای موتور در پارکینگ از موتور سواران متخلف در آموزش مباحث ترافیکی استفاده می‌شد. هدف پلیس کاهش تخلفات، ایمنی تردد، کاهش تصادفات است و از موتور سیکلت سواران درخواست داریم به خاطر افرادی که دوست دارند به قوانین راهنمایی و رانندگی که برای حفظ جان آن‌هاست احترام بگذارند و رعایت کنند.

برچسب‌ها