گرد و غباری شدید از صبح امروز از سمت ۳ کشور عربی به سوی ایران روانه شده و با تشدید آن در عراق، استان خوزستان را درنوردیده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وقوع گرد و غبار در خوزستان از صبح امروز اظهار کرد: وقوع گرد و غبار در استان خوزستان با منشأ فرامرزی (کشورهای عراق، اردن و سوریه) بوده که در کشور عراق تشدید یافته است.

وی افزود: بنابراین توصیه می‌شود تمام درها و پنجره‌ها و منافذ ساختمان محل زندگی، خانه و محل کار کاملا بسته نگه داشته شود و از باز و بسته کردن غیر ضروری آن خودداری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: از انجام فعالیت‌های شدید بدنی در فضای آزاد خودداری شود و استفاده از خودروهای تک سرنشین و شخصی نیز محدود شود.

وی افزود: همه افراد به ویژه گروه‌های پرخطر مانند بیماران قلبی و مبتلایان به آسم و آلرژی از خروج غیر ضروری از خانه پرهیز کنند.

گرد و غبار در خرمشهر بیش از ۵۴ برابر حد مجاز

شهریار عسگری مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: میزان غلظت گرد و خاک در هوای آبادان و خرمشهر در ساعت ۹ صبح امروز به ترتیب بیش از ۴۶ و ۴۵ برابر حد مجاز رسید.

عسگری در خصوص میزان آلاینده‌های پدیده گرد و خاک امروز در خوزستان، اظهار کرد: در پی وقوع گرد و غبار در استان خوزستان، طبق آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت ۱۰ امروز (۱۳ اسفندماه) میزان ذرات ریزگردها در هوای خرمشهر ۸۲۲۵ میکروگرم در مترمکعب بوده است.

وی افزود: میزان غلظت ذرات گرد و غبار در شادگان ۷۱۱۸،  آبادان ۶۹۷۶، اهواز ۴۵۴۹، سوسنگرد ۳۰۹۲، بندر امام(ره) ۱۳۶۰، شوش ۲۹۰، اندیمشک و ماهشهر ۸۳، بهبهان ۸۱، رامشیر ۷۸، شوشتر ۷۵، گتوند ۵۶ و ایذه ۴۶ میکروگرم در مترمکعب اندازه‌گیری شده است.

مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با توجه به اینکه میزان مجاز آلاینده‌ها در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب است، میزان غلظت گرد و خاک در هوای خرمشهر در ساعت ۱۰ امروز به بیش از ۵۴ برابر حد مجاز رسیده است.

وی افزود: غلظت گرد و غبار در شادگان نیز به بیش از ۴۷ برابر حدمجاز، آبادان بیش از ۴۶ برابر، اهواز بیش از ۳۰ برابر، سوسنگرد بیش از ۲۰ برابر و  حد مجازو بندر امام (ره)  بیش از ۹ برابر حد مجاز رسیده است.