گروه سلامت – مریم غفاری: رئیس اداره سلامت زنان و میانسالان وزارت بهداشت، از تهیه راهنمای درمان بالینی سرطان پستان، ناباروری، مشکلات و ناتوانی جنسی کشور تا پایان سال خبر داد و گفت:

 هم‌اکنون برنامه ادغام یافته دوران یائسگی در 5 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجرای آزمایشی است.

با توجه به اهمیت سلامت زنان در جامعه، روز 28 مهر در کشور به‌عنوان «روز ملی سلامت زنان» نامگذاری شده است و تحقیقات جهانی نیز حاکی از آن است که همه ساله 70 هزار مادر در سراسر دنیا از سقط جنین‌های غیربهداشتی می‌میرند که مرگ مادر یکی از دردناک‌ترین حوادث برای هر خانواده به شمار می‌رود.

 رئیس اداره سلامت زنان و میانسالان وزارت بهداشت، از توزیع بسته‌های آموزشی ویژه بانوان و ارائه مراقبت‌های بهداشتی و پیشگیرانه در مراکز بهداشت و درمان کشور به‌عنوان برنامه‌های روز ملی سلامت زنان نام برد و افزود: برای سومین سال متوالی در کشور 28 مهر ماه با شعار «سلامت زنان محور توسعه» به‌عنوان روز ملی سلامت زنان برگزار می‌شود.

دکتر سید خلیل پسته‌ای، به همشهری گفت: هدف از برگزاری روز ملی سلامت زنان، حساس‌سازی‌ جامعه زنان و سایر بخش‌های مرتبط با سلامت است.

وی تصریح کرد: اجرای برنامه روز ملی سلامت زنان سال سوم را پشت سر می‌گذارد ولی هنوز نتوانسته‌ایم به آن هدف مطلوبی که مدنظرمان است برسیم و این امر مستلزم این است که در کنار دستگاه‌های خدمتگزار در این خصوص خود افراد هم به سلامت خودشان حساسیت نشان دهند تا بتوانیم به هدف نهایی خود برسیم.

وی تغییر آگاهی زنان نسبت به سلامت خودشان و تداوم این امر و تبدیل شدن به تغییر نگرش را مهم‌ترین هدف از نامگذاری این روز دانست و اظهار داشت: در سال‌های گذشته سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها نظیر سازمان نظام پزشکی و انجمن‌ها به فراخور توان خود از برنامه‌های این روز حمایت کردند.

وی به اعلام آمادگی شهرداری‌ها و کمیته مشاور امور زنان ریاست‌جمهوری و سایر انجمن‌ها برای حمایت از برنامه‌های این روز اشاره و عنوان کرد: محوریت برنامه روی بحث‌های مراقبتی و پیشگیرانه است تا برای بیماری‌ها با تشخیص زودهنگام، درمان مناسب ارائه شود.

وی در پاسخ به این سؤال همشهری که آیا در کشورهای توسعه یافته نیز چنین روزی با این نام وجود دارد یا خیر یادآور شد: روز ملی سلامت زنان تنها در کشور مالزی وجود دارد ودر کشورهای توسعه یافته به‌دلیل اینکه زنان در قالب پزشک خانواده پوشش کامل درمانی و حمایتی می‌گیرند دیگر نیازی به نامگذاری مشخص این روز وجود ندارد ولی متأسفانه اجرای طرح پزشک خانواده به‌دلیل اینکه در کشور ما تعریف کاملی ندارد و صرفا انجام همان پروسه درمانی در مطب‌هاست که در روستاها انجام می‌شود و ضعف‌هایی هم دارد که فعلا اجرای آن در روستاها هم منوط به رفع این کاستی‌هاست.

دکتر پسته‌ای با اشاره به بیماری‌هایی چون سرطان، پرفشاری خون، قلب و عروق، دیابت و چاقی خاطرنشان کرد: در سال‌جاری زنان با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور خدمات مراقبتی پیشگیرانه را دریافت می‌کنند و با آموزش ضمن دریافت خدمات مناسب از کیفیت و طول عمر بیشتری برخوردار می‌شوند.

رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت، از تهیه راهنمای درمان بالینی (گایدلاین) سرطان پستان، ناباروری، مشکلات و ناتوانی جنسی کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: هم‌اکنون برنامه ادغام یافته دوران یائسگی در 5 دانشگاه علوم پزشکی کشور در حال اجرای آزمایشی است.

دکتر پسته‌ای با اشاره به تشکیل ادارات گروه‌های سنی اعم از نوزادان، ‌کودکان، نوجوانان و جوانان، میانسالان و سالمندان در وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: این ادارات می‌بایستی برنامه‌های منسجم ادغام یافته‌ای را برای هر گروه سنی داشته باشند.


وی، اولویت اساسی اداره میانسالان را پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق، روانی، سرطان‌های شایع دهانه رحم، پستان و کولون و بیماری‌هایی با فراوانی بار و تاثیرگذاری بیشتر روی کیفیت زندگی اعلام کرد و یادآور شد: کمر درد، درد زانو، بیماری‌های اسکلتی - عضلانی و عوارض دوران یائسگی از این جمله‌اند.

رئیس اداره میانسالان وزارت بهداشت، اجرای کامل بسته‌های خدمتی تعریف شده برای گروه‌های سنی مختلف را منوط به ایجاد فضایی توسعه یافته با اجرای برنامه پزشک خانواده برشمرد و ادامه داد: در برنامه‌های تدوین شده‌ وزارت بهداشت ارزیابی دوره‌ای 25 تا 45 ساله‌ها هر 3 سال یکبار و ارزیابی 40 تا 60 ساله‌ها سالانه است.

دکتر پسته‌ای، اجرای بهتر پزشک خانواده را مستلزم همکاری وزارت رفاه و بهداشت عنوان و تأکید کرد: بدین ترتیب برنامه سلامت میانسالان در قالب برنامه پزشک خانواده قابلیت اجرا پیدا می‌کند.