یک بررسی جدید بر روی ۱۵۲۰۰۰ نفر دانمارک نشان داد تقریبا یک سوم افراد در فاصله ۶ تا ۱۲ ماه پس عفونت کرونا دست کم یک علامت ادامه‌یابنده کووید-۱۹ را گزارش می‌کنند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی با استفاده از پرسشنامه که یکی از بزرگترین بررسی‌ها تا به حال در مبتلایان  به کرونای بستری‌نشده است، نشان داد که شایع‌ترین علامت درازمدت گزارش‌شده بوسیله افراد تغییر در حس بویایی و چشایی و نیز خستگی است.

این بررسی پیش از موج اخیر اُمیکرون انجام شده است، نشان داد حدود ۳۰ درصد پاسخ‌دهندگان که آزمایش مثبت کرونا داشتند، دست کم یک علامت جسمی ادامه‌یابنده را در طول شش تا ۱۲ ماه پس از عفونت گزارش کرده‌اند، در حالیکه در گروه شاهد، این میزان ۱۳ درصد بود.

بیش از نیمی از افراد با آزمایش مثبت گفتند که دچار فرسودگی ذهنی یا جسمی، مشکلات خواب یا مشکلات شناختی در طول شش تا ۱۲ ماه پس از عفونت شده‌اند.

تشخیص جدید اضطراب و افسردگی نیز در میان افراد با سابقه عفونت کرونا نیز شایع‌تر بود.

تخمین‌ها درباره شیوع «کووید درازمدت» متفاوت است. سازمان جهانی بهداشت که این نشانگان را «عارضه «پسا-کووید-۱۹» می‌خواند آن را به عنوان داشتن علائم مداوم از جمله خستگی و تنگ‌نفس- سه ماه پس از عفونت اولیه که دست کم دو ماه به طول می‌کشد، تعریف می‌کند.

این سازمان تخمین می‌زند که ۱۰ تا ۲۰ درصداز افراد در زمانی به این عارضه مبتلا می‌شود و باید تحقیق بیشتری درباره پیامدهای این عارضه انجام شود.